Goed kijken: Seat trekt kleintjes Ibiza en Arona strak
De twee huidige kleintjes van Seat, de Ibiza en Arona, doen alweer mee sinds 2017. En dus is het na vier jaar tijd voor de verplichte opfrisbeurt.
Was je een fan van het ontwerp van de Ibiza en Arona, dan heb je geluk. Seat past de twee kleintjes met deze facelift optisch namelijk minimaal aan. Het duo krijgt namelijk een licht hertekend front, met een nieuwe grille, iets gewijzigde lichtsignatuur en bumper. Zowel de Ibiza als de Arona heeft nu standaard led-verlichting. Op de achterzijde vinden we ook weinig verrassingen: nieuwe bumperpartijen, hertekende lichtunits en een voor de Arona hertekende diffuser duiden de verschillen met de pre-facelift-modellen aan. De grootste wijziging zit ‘m wellicht in de type-aanduiding, die is in het nieuwe lettertype van de fabrikant geschreven.
Ruiger jasje
Voor de Arona introduceert Seat wel een nieuwe uitvoering met een eigen ontwerp. Het gaat om de (van andere modellen reeds bekende) Xperience, die een wat ruiger jasje aantrekt. Deze versie heeft bijvoorbeeld twee extra lichtunits onder de koplampen, die de Arona een heel eigen gezicht geven. Verwacht overigens niet dat je met deze stoerdere uitvoering ook verder in de blubber komt. Technische aanpassingen ten opzichte van een reguliere Arona zijn er namelijk niet.
Grotere wijzigingen vinden we in het interieur van de twee Seats, want zowel de Ibiza als de Arona heeft een nieuw centraal display. Die meet standaard 8,2-inch, maar een 9,2-inch exemplaar staat ook op de optielijst. Optioneel is ook het instrumentarium volledig digitaal. Het scherm meet dan een diameter van 10,25-inch. Seat levert haar kleintjes verder met nieuwe materialen en led-verlichting in het interieur.
Nieuwe systemen
Uiteraard zijn de twee vernieuwde Seats ook uitgevoerd met het nieuwe Full Link-systeem, waarmee smartphones draadloos kunnen worden verbonden. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard. Op het gebied van veiligheidssystemen voegt Seat adaptieve cruise control, lane assist, side assist en park assist toe. Verder zijn de kleintjes ook leverbaar met verkeersbordherkenning en een grootlichtassistent.
Op motorisch vlak zijn er wel enkele verschillen tussen de Ibiza en Arona. De hatchback heeft als instapmodel een 1,0-liter MPI-motor met 80 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Daarboven staat een 1,0-liter EcoTSI, met 95 of 110 pk. Wie voor de sterkste versie gaat, kan de Ibiza bestellen met een zeventraps DSG. Diesels verdwijnen uit het aanbod. Het instapmodel van de Arona is er in ons land enkel met de 1,0-liter TSI, met 95 of 110 pk. Opnieuw is een handgeschakelde vijfbak standaard. De versie met 110 pk is er desgewenst ook met een zeventraps DSG.
Prijzen vernieuwde Seat Ibiza en Arona
De vernieuwde Seat Ibiza en Arona staan in het midden van de zomer bij de Nederlandse dealers. Prijzen en verdere specificaties maakt de importeur in aanloop naar de marktintroductie bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Pardon, hoeveel koppel heeft deze nieuwe offroad-Audi Q6 e-tron?!
-
Illegale drift in bekende Monaco-bocht komt rallyrijder duur te staan
-
Ben jij stoer en cool? Dan is dit automerk dringend op zoek naar jou
-
Chinese auto’s elektrisch? Deze Geely rijdt op alcohol
-
Dit kost de nieuwe Tesla Model Y in Nederland
-
Voyah Courage last van importheffingen: dit kost hij in Europa
-
Volkswagen krijgt mogelijk megaboete! En nu eens níét voor sjoemelen
-
Paniek! Géén V8 voor Audi RS 6-opvolger, maar er is hoop…
-
Zeldzame Mercedes wordt op een na duurste auto ooit
-
De allersnelste Cadillac ooit komt misschien naar Nederland
-
Dit ‘kleine’ Stellantis-merk verkoopt meer auto’s dan Opel en Peugeot
-
Ontwerpfout in bruggen en viaducten: dreigt er instortingsgevaar?