Facelift Volkswagen ID.3 eerder, want klanten hekelen touchpads op het stuur
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fid_3_weiss_3_4_front_06-e1568037430747.jpg)
Respect, Volkswagen! Je hebt een fout gemaakt en doet er nu snel iets aan. De facelift van de Volkswagen ID.3 wordt naar voren gehaald omdat kopers klagen over de touchpads op het stuur en de kwaliteit van de interieurmaterialen.
Wat is het probleem? Je kunt beter vragen wat de problemen zijn, want het zijn er meerdere. Ten eerste heeft de Volkswagen ID.3 heel veel gedonder gehad met zijn software. Naar verluidt is dat enorme fiasco zelfs de reden dat Volkswagen Group-baas Herbert Diess het bedrijf heeft verlaten, aldus Autocar.
Klanten klagen over aanraakknoppen in Volkswagen ID.3
Ten tweede is de kwaliteit van de interieurmaterialen niet top (de kwaliteit in andere VW’s is ook naar beneden gegaan) en ten derde klagen klanten én de pers over de aanraakgevoelige knoppen op het stuur en de middenconsole.
Volkswagen haalt facelift van ID.3 naar voren
“We hebben naar de ID.3-gemeenschap geluisterd”, zegt Volkswagen-topman Thomas Schäfer, “en halen de facelift van ons eerste MEB-model naar 2023. De nieuwe Volkswagen ID.3 zal grote stappen maken op het gebied van kwaliteit, materialen en softwarestabiliteit. Het is een auto die voldoet aan waar we bij Volkswagen voor staan.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2Fvolkswagen_id.3_1st_32.jpeg)
Touchpads op het stuur gaan verdwijnen, ook in de Golf
Eerder deze week schreven we over de gefacelifte Volkswagen Golf, die fysieke knoppen op het stuur gaat krijgen in plaats van touchpads. De nieuwe ID.3 krijgt dat ook. Touchpads op het stuur zijn lastig. Ze zijn niet blindelings te vinden en je moet langer je blik van de weg halen om te zien of wat je wilt doen ook gebeurt. Of Volkswagen de gehate sliders voor de airco ook gaat aanpakken, is niet bekend.
Nieuwe werkgroep om wensen van klanten snel in te voeren
Volgens Schäfer heeft Volkswagen recent de Customer Focus Board Committee ingesteld. Die is er om specifieke wensen van klanten te bespreken en ze snel door te voeren. Schäfer zegt niet met zoveel woorden dat touchpads ruk zijn, maar draait er diplomatiek omheen. “Het gaat om een intuïtieve user experience”, zegt hij over de nieuwe fysieke knoppen. Eerder dus niet?
Schäfer omschrijft de Customer Focus Board Committee als een quick win. “We hebben als doel om weer de standaard te zetten op het gebied van design, kwaliteit en rijeigenschappen. Niet ergens in de toekomst, maar zo snel mogelijk.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijtest Volkswagen ID.3 GTX Performance: sportief, op papier…
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ‘t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit