Fastned kijkt ondanks pandemie terug op redelijk positief jaar
Fastned, het snellaadnetwerk dat vooral in Nederland maar ook daarbuiten actief is, heeft onlangs de maatregelen rondom de coronapandemie in het laatste kwartaal van 2020 meer omzet gedraaid (14% meer) dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf gaat dus positief het nieuwe jaar in.
Maar natuurlijk was 2020 niet het jaar waar Michiel Langezaal, de CEO van Fastned, van droomde. “Als gevolg van de allereerste lockdown-maatregelen, zagen we in maart onze afzet tot 70% afnemen. Sindsdien zijn de volumes aan het herstellen, aangedreven door een sterke onderliggende marktgroei.” Fastned opende in het laatste kwartaal acht nieuwe stations, waardoor er nu in totaal 131 Fastned-locaties in Nederland zijn.
Tekort aan laadpunten
De marktgroei die Langezaal noemt is natuurlijk positief, maar kan in de toekomst ook voor problemen zorgen. De ACEA, de Europese autokoepel, waarschuwde eerder bijvoorbeeld al voor een tekort aan oplaadpunten. In Europa steeg de afgelopen drie jaar de verkoop van EV’s met 110 procent. De groei van het aantal laadstations bleef achter, want dat groeide maar met 58%. “Dit is potentieel zeer gevaarlijk. We kunnen binnenkort een punt bereiken waarop de groei van het gebruik van elektrische voertuigen afneemt, omdat consumenten concluderen dat er simpelweg niet genoeg oplaadpunten zijn of dat ze te lang in de rij moeten staan voor een snellader”, liet Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van de ACEA weten.
Nederlandse groei
Deze problematiek is nog niet in ons land gaande. Maar met een groeiend aantal laadsessies dienen aanbieders mee te groeien. Alleen al in Q4 werd er meer dan 194.000 keer een Fastned-stekker in een auto gestopt. De dik 53.000 actieve klanten zorgden – ondanks de lockdown – voor een omzet van 1.9 miljoen euro. “Wanneer deze restricties verdwijnen, verwachten we een versnelde groei. We blijven investeren in de uitbreiding van de capaciteit van ons netwerk om hier klaar voor te zijn”, laat de CEO weten.
Meer laden, minder laadpunten
Volgens Auke Hoekstra, onderzoeker elektro-mobiliteit aan de TU Eindhoven, is dit niet de enige troef om een ‘laadcrisis’ te voorkomen. Vorige week kaartte hij nog een oplossing aan. “De overheid zou wel prijsprikkels kunnen geven aan slimme laadpalen, die laden op het moment dat het gebruik van het elektriciteitsnetwerk lager is. Op zich gaat de ontwikkeling van de laadinfrastructuur in Nederland goed, maar er kunnen in sommige wijken problemen zoals storingen ontstaan. Bijvoorbeeld in de Jordaan in Amsterdam, waar veel advocatenkantoren zijn.”
Het is niet de eerste keer dat er aan de bel wordt getrokken rondom de laadinfrastructuur in en om Nederland. De branche-verenigingen luidden begin vorig jaar al de noodklok, waarna de overheid midden-2020 besloot de portemonnee te pakken. De komende jaren wordt er zo’n 30 miljoen euro gestoken in de ontwikkeling van de laadinfrastructuur. Dat is volgens leasemaatschappij LeasePlan niet genoeg, want het liet eind 2020 weten zélf te beginnen met het aanleggen van een omvangrijk laadnetwerk.
Mustang Mach E
Wij stonden afgelopen jaar meer dan ooit te voren bij Fastned, zo ook met de nieuwe Ford Mustang Mach-E: