Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 30 sep 2019
Leestijd: 2 minuten

FCA krijgt miljoenenboete om fraude met autoverkopen

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft zich niet bepaald netjes gedragen de afgelopen jaren. Het bedrijf sjoemelde met de cijfers van autoverkopen om het zo te laten lijken dat het goed ging. Nu staat er een fikse boete tegenover.

FCA

Elke grote autobouwer heeft te maken met teruglopende verkopen en zit daardoor ook met teruglopende inkomsten Bij FCA hadden ze daar een oplossing voor: de Cookie Jar. Zo werd het frauduleuze systeem intern genoemd. De autofabrikant werkte nauw samen met een paar omgekochte Amerikaanse dealers om dit te bewerkstelligen. De dealers rapporteerden niet alle autoverkopen en stopte deze in de zogenoemde ‘Cookie Jar’. Als het dan niet zo goed leek te gaan, of de salesafdeling van FCA dreigde een target niet te halen, dan werden er wat verkopen uit de koektrommel gehaald en werden ze gerapporteerd alsof ze net gebeurd waren.

Fraude

De Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC), die met enige regelmaat Elon Musk ook op de huid zit, kwam hierachter en bestempelde het als uiterst ongewenst gedrag. Recente autoverkopen geven namelijk een goed beeld van de financiële situatie van het bedrijf aan diens investeerders. Door met deze cijfers te rommelen krijgen deze een vertekend beeld en dat betekent fraude. In dit geval liet FCA tussen 2012 en 2016 elke maand betere cijfers zijn die er dus eigenlijk niet altijd waren, laat Reuters weten.

De bezem

De zaak kwam aan het licht doordat twee dealers een rechtszaak tegen FCA aanspanden vanwege onethische bedrijfsvoering. Ondertussen zijn de SEC en de autofabrikant al tot een regeling gekomen. FCA betaalt 40 miljoen dollar en dan doet ziet de beurswaakhond alles door de vingers. Natuurlijk laat FCA ook weten dat het intern de bezem door de burelen te halen om alles weer netjes op orde te krijgen.

“The company has reviewed and refined its policies and procedures and is committed to maintaining strong controls regarding its sales reporting. The settlement requires a payment of $40 million. This will not have a material impact on the financial statements of the company,” aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.