Ferrari: ‘Breder modellengamma houdt ons exclusief’
Met de Roma en de SF90 Stradale Coupé erbij, binnenkort aangevuld met de SUV, de SF90 Stradale Spider en de 812 TDF/GTO beschikt Ferrari over zijn meest uitgebreide modellengamma ooit. Is de Italiaanse autobouwer niet bang dat zoveel modellen ten koste gaan van de exclusiviteit van het merk?
Nee, zegt de fabrikant. “We zien de vraag naar de sportwagens en zien de levertijd. Liefhebbers kopen graag een Ferrari. Nu zouden we de productie kunnen verhogen om aan de vraag te voldoen. Maar als je dat doet, neemt de exclusiviteit af. Door het modellenaanbod te verbreden, kunnen we aan de grotere vraag voldoen zonder dat dat ten koste gaat van de exclusiviteit per model. De productievolumes van de productlijnen houden we beperkt, wat de auto’s exclusief maakt”, aldus de sportwagenbouwer.
Verdrievoudiging productie
Er was een tijd dat Ferrari zich een productieplafond oplegde van 3000 stuks per jaar. Intussen maakt Ferrari meer dan 10.000 sportwagens op jaarbasis. Dat is een ruime verdrievoudiging, maar gerealiseerd in 2,5 decennia. In diezelfde periode is het modellengamma flink verbreed. Het leveringsprogramma in 1995 zag er als volgt uit. Aan de basis stond de Mondial als Coupé en als Cabriolet. Vervolgens was er de F355, die in drie carrosserievarianten werd aangeboden. Het topmodel was op dat moment de 512TR, en er was nog een vierzits 456GT. Met zeven modellen bediende Ferrari toen minder dan 3000 klanten.
Ferrari-gamma 2020
Het huidige programma bestaat uit de Portofino, de Roma, de 488 Pista als Coupé en als Spider, de F8 Tributo als Coupé en als Spider, de SF90 Stradale Coupé, de 812 Superfast, 812 GTS, GTC4Lusso T, GTC4Lusso (twee modellen binnenkort komen te vervallen) en de gelimiteerde Monza SP1 en SP2. Met de Portofino M vervangt Ferrari in het tweede kwartaal van 2021 de Portofino. Kort daarna volgt de introductie van de SF90 Stradale als Spider en stelt Ferrari zijn interpretatie van een SUV voor. Op basis van de 812 Superfast volgt nog een model in de geest van de TDF en GTO. De verwachte afzet voor dit jaar ligt rond de 10.000 eenheden.
Tienduizend
Ferrari verdeelt zijn modellengamma onder in vier verschillende categorieën, te weten GT, Sports, Special Series en Icona. De meeste vraag is naar Sport en Special Series, zo geeft Ferrari aan. Maar de GT-sectie wint terrein. In de afgelopen drie jaar daalde het aandeel Sports en Special Series van 70% naar 64%, terwijl de GT’s van 30 naar 36% gingen. De afzet van Ferrari groeide in dezelfde periode van 8398 stuks tot 10.131 auto’s in een jaar.
Vijftien modellen in 4 jaar
Die vier gamma’s worden in de komende twee jaar nog aangevuld. In 2018 stelde Ferrari zich namelijk ten doel om in vier jaar tijd 15 modellen te introduceren. De Italianen zijn nu halverwege en voor de komende twee jaar staan nog zeven types op de agenda. Die modellen vervangen de bestaande auto’s óf komen er juist bij.
Verdeling per gamma:
- GT
Portofino
Roma
GTC4Lusso
- Sports
F8 Tributo
812 Superfast
- Special Series
488 Pista
- Icona
Monza SP
- One-off Track-auto’s
488 Challenge
488 GTE
Productie Ferrari-motoren 2019
Ferrari bouwt momenteel 117 motoren per dag, waarvan:
- V12: 11 stuks per dag
- V8: 37
- V8 voor Maserati: 8
- V6 voor Maserati: 61
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto