Ferrari F8 Spider is op papier wéér beter dan z’n voorganger
Ferrari is dit jaar niet aanwezig op de IAA in Frankfurt, maar bouwt zijn eigen onthullingsfeestje in Italië. Vandaag presenteren de mannen uit Maranello eerst hun nieuwe Ferrari F8 Spider.
Ferrari heeft een rijke historie als het gaat om V8’s met een open dak. Dat begon in 1977 met de bloedmooie en legendarische 308 GTS. Het laatste model in die opstelling was de Ferrari 488 Pista Spider. Maar de bloedlijn loopt – uiteraard – door. Begin dit jaar werden we al getrakteerd met de F8 Tributo. Nu presenteert Ferrari ook de versie met een open dak: de Ferrari F8 Spider. Minder extreem dan de 488 Pista, maar sportiever dan de 488 Spider die met pensioen gaat. Dat waren fantastische machines, maar Ferrari lijkt wéér een betere auto te hebben gemaakt.
Luchtinlaten
De 3,9-liter V8 die in de F8 Spider ligt produceert 720 pk en 770 Nm. En dat zijn maar liefst 50 paarden meer dan in de 488 Spider. Dat is Ferrari gelukt door de luchtinlaten naar de achterkant van de auto te verplaatsen. Op die manier zijn ze direct verbonden met de spruitstukken, waardoor er minder lucht verloren gaat en er meer in de motor terecht komt. En dat zorgt voor betere prestaties.
De zeventraps automatische F1-versnellingsbak moet er voor zorgen dat al het geweld op de juiste manier naar de wielen wordt gestuurd. Daardoor heeft de F8 Spider maar 2,9 seconden nodig om naar de 100 km/h te sprinten. Binnen 8,2 seconden rijdt de nieuwe Ferrari met open dak al 200 km/h. Die extreme acceleratie stopt pas bij 340 km/h.
Hardtop
Maar de klasse van de Ferrari F8 Spider druipt ook van z’n uiterlijk af. De auto volgt de nieuwe designtaal die door de F8 Tributo is ingezet. Voor de Spider is door het comfort en het praktisch nut opnieuw gekozen voor een hardtop. Die is compacter en twee-dimensionaal, zodat deze makkelijk boven de motor geplaatst kan worden. Daar hoef je natuurlijk zelf alleen een knopje voor in te drukken. Binnen 14 seconden is het klusje dan geklaard.
Ferrari heeft z’n best gedaan om van de F8 Spider ‘een stilistisch eerbetoon’ voor de V8-motor te maken. Aan de achterkant valt vooral de nieuw ontworpen spoiler op. Die heeft zoals gezegd een praktisch nut, maar doet de auto ook lager lijken. In de neus zien we net als bij de F8 Tributo een S-duct, die kleiner is dan in de 488 Pista door een grondig gewijzigde onderhuidse structuur. De ‘manta-like’ motorkap maakt de F8 Spider distinctief en is een soort ruggengraat die onder de spoiler van de auto verdwijnt.
Limiet
We moeten nog even wachten om zelf te ervaren hoe de F8 Spider rijdt, maar Ferrari meldt dat de prestaties – uiteraard – beter zijn dan die van de 488. De F8 Spider is immers krachtiger en lichter. De auto weegt 1400 kg, met een gewichtsverdeling van 41,5% op de voorkant en 58,5% op de achterkant. Dat is maar 20 kg meer dan de veel extremere 488 Pista Spider. Het is volgens het merk nu bovendien ‘makkelijker om op de limiet te rijden’. Bereikbaar in de setting ‘Race’, met dank aan een nieuwe versie van Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+). Of dat positief is, moeten we zelf gaan ontdekken. Ook is het nog onbekend wat de F8 Spider gaat kosten. Het Ferrari-feest stopt hier overigens nog lang niet bij, want in de ochtend onthult het merk een model met vier cilinders meer. Houd onze website dus goed in de gaten!
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace