Autovisie
Autovisie Nieuws 18 sep 2019
Leestijd: 2 minuten

Ferrari gaat groeien zonder nieuw instapmodel

Een levertijd van twee tot drie jaar, een productprogramma bestaande uit vijf vaste kernmodellen plus limited editions en jaarlijks een grote verkoopgroei. Ferrari heeft geen instapmodel nodig dat een nieuwe klantengroep trekt. Het staat dan ook niet te gebeuren.

Tijdens de presentatie van de F8 Spider en 812 GTS geeft Enrico Galliera, Ferrari’s commercieel directeur, aan dat er op dit moment voor de sportwagenbouwer geen behoefte is aan een instapmodel. “Zeg nooit nooit, maar op de korte termijn brengen we geen entreemodel uit”, legt hij uit.

Dino

Over een dergelijk type wordt al jaren druk gespeculeerd. De auto, die in de wandelgangen als Dino te boek staat, zou een compacte sportwagen worden met een V6-motor in de aluminium architectuur. Echter, de zescilinder motor komt wél. Ferrari bevestigt dat aan de krachtbron wordt gewerkt. Voor welke Ferrari-type het blok beschikbaar komt, zegt de fabrikant niet. Maar de tijd dat een model met slechts een aandrijflijn beschikbaar is, ligt ver achter ons. De GTC4Lusso is er al met zowel een V8- als V12-motor. Ferrari 812 GTS

SUV

Verdere groei moet wel degelijk van nieuwe modellen komen, maar niet door een lager segment te betreden. Ferrari kiest om de 812-lijn te verrijken met een GTS-variant en de Portofino uit te breiden met een Coupé. Eerder presenteerde Ferrari al de SF90stradale, die boven de 812 Superfast in het reguliere programma komt. Een productieknaller verschijnt in de vorm van een SUV, die momenteel wordt ontwikkeld en in 2021 op z’n vroegst in productie gaat.

Ploegendienst

De vraag is hoe Ferrari een breder modellengamma in grotere volumes gaat bouwen, terwijl het momenteel al kampt met levertijden van twee tot drie jaar. Volgens Galliera zit er rek in de productiecapaciteit. De sportwagenbouwer maakt ongeveer 10.000 auto’s per jaar. Door een extra shift te introduceren zou de productie verder omhoog kunnen, zolang de vraag naar de Ferrari-modellen maar lager dan de vraag is, aldus de verkoopbaas tegenover Autovisie.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.