Ferrari gaat volume opkrikken, maar niet tot Porsche-niveau
John Elkann, grote baas van Ferrari, zegt dat het merk meer van de GT-lijn gaat verkopen. Dat doen ze simpelweg door er meer van te maken. Mensen kopen toch wel.
Op Pebble Beach komen de grote merken niet alleen samen om de nieuwste en dikste auto’s te tonen. Er wordt daarnaast ook veel met elkaar gesproken. De CEO van Ferrari ontkwam daar ook niet aan. Hij liet wat interessante woorden vallen omtrent de productie van de iets toegankelijkere Grand Tourers die het merk maakt. Daar gaan er namelijk meer van komen. Niet alleen in aantallen, maar er komen ook nieuwe modellen bij. De eerste hiervan zou in November al onder een doek vandaan getrokken kunnen worden.
5 miljard
Elkann heeft grootse plannen met Ferrari. De fabrikant zou in 2022 ongeveer 40% van de omzet moeten halen uit de GT-lijn. Nu is dat nog 32%. Ook moet de totale omzet flink toenemen naar 5 miljard euro. Dat is nu nog 3,4 miljard. Een belangrijk onderdeel van de strategie is de Ferrari Purosangue, oftewel de SUV. Deze moet de concurrentie aan gaan met onder andere de Lamborghini Urus. Een auto die erg belangrijk blijkt voor de stijgende omzet van dat merk.
Maar hoewel Ferrari dus flink moet gaan groeien de aankomende paar jaar, moet de exclusiviteit wel gewaarborgd blijven. Daarom wil Elkann koste wat kost voorkomen dat Ferrari evenveel auto’s gaat wegzetten als Porsche doet. Dat betekent dat er jaarlijks minder dan 250.000 Ferrari’s bij zullen komen.
Fusie
Naast de toekomst van Ferrari gaf de topman ook nog wat inzicht in de situatie bij FCA. Het Italiaans-Amerikaans bedrijf heeft rommelige onderhandelingen met Renault achter de rug. Daarbij lijkt de deur nog op een kiertje te staan voor een eventuele fusie. Volgens Elkann is daar niets van waar. FCA staat volgens hem zeker open voor samenwerkingen, maar zal onafhankelijk blijven.
In mei van dit jaar deed FCA een voorstel aan Renault te fuseren. Nadat de Franse overheid ingreep trokken de Italianen zich terug.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8