Purosangue, zo luidt de naam van Ferrari’s eerste SUV. De Italianen voegen het fonkelnieuwe model in 2022 aan het leveringsprogramma toe. Tegen die tijd zijn op de Portofino na alle huidige types alweer vervangen. De SUV maakt deel uit van een productoffensief om in de komende vier jaar vijftien nieuwe modellen en varianten uit te brengen.


Ferrari gaat de toekomstige modellen bouwen op twee platformarchitecturen. De een is gericht op een middenmotor, de ander op de aandrijflijn voorin. De Purosangue krijgt laatstgenoemde bodemsectie. Voorin komt een hybride-aandrijflijn. Met welke verbrandingsmotor de Italianen de elektro-installatie combineert is voor de SUV nog niet bekend. Maar vast staat dat er in ieder geval twee hybride-aandrijflijnen komen, een in combinatie met een V8 en een met een V12. De achtcilindervariant is bijna productieklaar, zo heeft Autovisie in de fabriek onlangs kunnen zien. Hybridetechniek zal overigens voor bijna alle modellen beschikbaar komen. Het merk gaat ervan uit dat 60 procent van de verkochte sportwagens uitgerust is met een vorm van elektrificatie. De fabrikant kiest echter voor een andere benadering van de elektro-ondersteuning dan het met de LaFerrari deed. Nu dient de extra krachtbron ervoor te zorgen dat de CO2-waarde verder daalt.

FUV

De Purosangue wordt Ferrari’s eerste officiële vierdeurs model. Eerdere topmannen van Ferrari gave altijd aan nooit met een vierdeurs model te komen, maar daar komt de autobouwer dus op terug. De SUV, die door de autobouwer als Ferrari Utility Vehicle wordt betiteld omdat Ferrari en SUV tezamen niet lekker klinkt, bevindt zich momenteel in de eerste ontwikkelingsfase. De designafdeling heeft reeds enkele designvoorstellen bij het management neergelegd. De Italianen beloven een fatsoenlijke beenruimte achter, een behoorlijke bagageruimte en dynamische rij-eigenschappen. De auto moet als Gran Turismo met hogere bodemvrijheid gezien worden, maar dan wel de snelste in zijn soort.

Luxury SUV

Met de Purosangue mengt Ferrari zich in het Luxury SUV-segment waar Range Rover de grondlegger van is. Inmiddels leveren Bentley en Lamborghini respectievelijk de Bentayga en Urus en staat Rolls-Royce op het punt de Cullinan uit te brengen. Laatstgenoemde merk liet eerder aan Autovisie weten dat over enkele jaren de verkoop binnen het Luxury-segment naar verwachting voor meer dan 50 procent uit SUV’s bestaat.