Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 9 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

Geruchten kloppen niet: er komt (nog) geen volledig elektrische Ferrari

Over negen jaar kunnen we de eerste elektrische Ferrari verwachten. Dat heeft Ferrari-kopman John Elkann aangegeven. De voorman drukt met zijn uitspraak de geruchten direct de kop in dat er op korte termijn elektrisch aangedreven SUV’s volgen.

De Italianen maken de nieuwe generatie modellen wel gereed voor volledig elektrische aandrijving. Maar dat betekent niet dat ze direct met een louter elektrische aandrijflijn leverbaar worden. De Italiaanse sportwagenbouwer vervolgt eerst zijn koers van hybridetechnologie, waarbij het merk zijn V-motoren op benzine combineert met elektromotoren.

Ferrari Purosangue

Stekkerhybride

Ferrari past de hybridetechnologie al toe. De LaFerrari beet de spits af en momenteel levert Ferrari als plug-in hybride de SF90 Stradale. De SF90 Spider wordt daar binnenkort aan toegevoegd. Vervolgens komen andere modellen, inclusief de Purosangue SUV. Ferrari levert momenteel alleen de V8 met elektro-ondersteuning, maar een V6 en V12 met elektrokracht staan op de agenda. De geëlektrificeerde zespitter is bedoeld voor onder andere de Purosangue.

Prestatieniveau

De filosofie achter hybridetechniek voor Ferrari is vooralsnog dat de elektrokracht het prestatieniveau moet verhogen. Voor de SF90 kiest Ferrari voor een accupakket van 7,9 kWh, waarmee de sportwagen een elektrische actieradius kent van 25 km. Het merk geeft aan dat het voor een grotere batterij had kunnen kiezen met dus een grotere reikwijdte, maar dat dat extra gewicht en dus ballast aan het concept toevoegt. En dat gaat weer ten koste van het prestatieniveau. Een grotere actieradius op puur elektrokracht biedt als voordeel dat het bijdraagt aan lagere emissiewaardes.

Ferrari SF90 Stradale

Geen volledig elektro-Ferrari

Elkann geeft aan dat Ferrari op z’n vroegst in 2030 op de markt komt met een volledig elektrisch model. “In dit decennium komt er geen volledig elektrische Ferrari”, zegt de topman. Eind vorig jaar gaf de Ferrari-baas al aan dat de accutechniek nog sterk doorontwikkeld moet worden om interessant voor het merk te zijn. Desondanks deden er geruchten de ronde dat Ferrari aan een reeks SUV’s werkt met elektro-techniek, mogelijk door de extreme elektrificatie van landgenoot Maserati.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.