Ferrari pakt Mansory succesvol aan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FMansory-4XX-.jpg)
Zou jij de Ferrari FXX K en de 488 GTB met het 4XX-pakket van Mansory door elkaar halen? Ja of nee, het Europese Hof heeft zich inmiddels uitgesproken over de verwantschap van de Italiaanse sportwagens.
Ferrari is als aanklager in het gelijk gesteld. Ook het Europese Hof, dat de zaak na een rechtszaak in Duitsland overnam, is van mening dat de ontwerpafdeling van Mansory teveel naar de Ferrari FXX K heeft gekeken. Hoewel het ontwerp van het Mansory 4XX-pakket van de Ferrari 488 nog geen FXX K maakt, is het design van de Duitse tuner te nadrukkelijk geïnspireerd op dat van Ferrari’s supercar. Reden voor het Europese Hof om Mansory te berechten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F170207_ccl_fxx-k-evo1.jpg)
V-vormige neus
Het Europese Hof geeft aan dat de twee modellen weliswaar niet identiek zijn, maar gekeken naar de onderdelen die bijdragen aan de bijzondere uitstraling van de FXX K is er wel degelijk sprake van kopieergedrag. Het gaat voornamelijk om de V-vormige voorzijde met voorklep en specifiek bumperdesign. En dat vindt het Europese Hof niet oké. Het Europese Hof stelde dat “een onderdeel kan worden beschouwd als een afzonderlijk onderdeel met modelrechten als het ‘een zichtbaar deel van het product of een complex product is, duidelijk gedefinieerd door bepaalde lijnen, contouren, kleuren, vormen of textuur’.”
De uitspraak van het Europese Hof kan wel eens resulteren in meerdere rechtszaken, aangezien er nu een oordeel is uitgesproken over de rechten op specifieke details.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F170218_ccl_fxx-k-evo1.jpg)
Merchandising
De advocaten van Ferrari beschermen het merk en diens erfgoed. Iedereen die de merk- en beeldrechten van de Formule 1-renstal en sportwagenbouwer schendt, wordt keihard aangepakt. Het leger aan controleurs lijkt de complete wereld af te struinen om alles wat officieel Ferrari is, te beschermen. Voor de merchandising verstrekt Ferrari licenties, zodat wanneer een bedrijf Ferrari-kleding of -schaalmodellen namaakt, de licentiehouder de partij aanpakt. Dat scheelt Ferrari advocaatkosten en rechtszaken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FMansory-4XX-_488_siracusa_04.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?
-
Trump pakt ook eigen volk: zoveel duurder worden auto’s in de VS
-
Europese grootmachten willen Trump keihard terugpakken
-
Trump komt met megaheffing voor alle niet-Amerikaanse auto’s
-
Canada wantrouwt Elon Musk en weigert miljoenenbetaling Tesla
-
Superruim, spotgoedkoop tanken en dat voor 31.000 euro
-
Enorme prijsstijging op komst: zoveel meer kost liter benzine straks
-
Rijbewijs vergeten? Met deze app heb je ‘m in de toekomst altijd bij je
-
Niet alleen Elon Musk: deze autofabrikant heeft ook raketten
-
Nissan laat ineens drie nieuwe elektrische auto’s zien