Ferrari patenteert efficiëntere V12
Ferrari ziet het helemaal niet zitten om de V12 uit het motorenaanbod te gooien. Het merk patenteerde onlangs een V12 die minder uitstoot dan het huidige motorblok.
Italiaanse supercars en V12’s gaan perfect samen. Dat denken ze niet alleen bij Ferrari, maar ook bij Pagani en Lamborghini. Deze drie merken blijven zo lang mogelijk aan de benzineverbrander vasthouden, al doen ze dat allemaal op hun eigen manier. Ferrari ziet het bijvoorbeeld niet zitten om het machtige motorblok te hybridiseren. Het merk denkt dat de twaalfcilinder van zichzelf ook zuiniger en schoner kan worden. Dat toont het nu aan met een ingediend patent.
Hetere luchtstroom
In dat document vinden we twee manieren van verbranding waardoor de motor schoner zou moeten draaien. De eerste is vrij simpel, hierbij wordt er een beetje extra benzine in de verbrandingsruimte gespoten vlak voordat de bougie de ontsteking start. Hierdoor zou er volgens Ferrari een snellere en hetere luchtstroom uit de motor komen die de katalysator sneller opwarmt. Daardoor kan dit onderdeel sneller zijn werk doen en stoot de auto vlak na het starten minder schadelijke stoffen uit.
Snelle verbranding
De tweede manier van verbranding is iets lastiger om te begrijpen. Hiervoor plaatste Ferrari een additionele kleine verbrandingskamer in het midden boven de hoofdverbrandingskamer. Deze is ook voorzien van een eigen bougie. Tijdens normaal gebruik stroomt een beetje van de lucht-benzinemix in deze kleine kamer en brengt de extra bougie dat tot ontbranding waardoor het hele verbrandingsproces opstart. Volgens Ferrari leidt dit tot “een snelle verbranding met een laag ontstekingsrisico”.
Bij het starten van de auto, of tijdens momenten waar er niet veel van de motor gevraagd wordt, zal de V12 op de normale manier werken. Dat wil zeggen dat hij de lucht-benzinemix in de hoofdverbrandingskamer met de gewone bougie tot ontbranding brengt.
Patent
Voor nu geldt helaas dat het bij een patent blijft. We hebben geen idee of Ferrari de motor ook daadwerkelijk in productie zal nemen. Wat dit patent wel duidelijk maakt is dat de Italiaanse supercarfabrikant de V12 voorlopig nog niet los wil laten. En daar moeten we blij mee zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?