Ferrari Purosangue wordt echte SUV, maar anders dan de rest
Het duurt nog even voordat Ferrari met een SUV op de markt komt, maar de plannen worden steeds concreter. Het gaat een echte SUV worden, die tegelijkertijd compleet anders is dan de luxe terreinkanonnen die we nu gewend zijn.
Wie tegenwoordig geen SUV bouwt, hoort er eigenlijk niet meer bij. Zelfs niet als je Ferrari of Aston Martin heet. Laatstgenoemde komt volgend jaar met de DBX, beschikbaar met een V8 van Mercedes-Benz of een V12 van de Britten zelf. In 2022 verwachten we de eerste SUV van Ferrari, die Purosangue gaat heten. En dat wordt volgens Michael Leiters, CTO (Chief Technical Officer) van Ferrari, een echte SUV. Maar wel een zoals we ‘m nog nooit hebben gezien.
Platform
In gesprek met het Britse Autocar laat hij weten dat het platform waarop die auto wordt gebouwd enerzijds de prestaties van Ferrari-niveau geeft, maar ook de ruimte, het comfort en de gebruiksvriendelijkheid heeft die nodig is bij een SUV. “Dat zorgt voor heel nieuwe uitdagingen voor ons merk”, zegt Leiters.
Verwacht wordt dat de Purosangue een vierzitter wordt, met een lengte van ongeveer vijf meter. Een plug-in hybride-systeem is ook zeer waarschijnlijk, omdat ook Ferrari zich aan de strenger wordende milieu-eisen moet houde. Hoogstwaarschijnlijk wordt zo’n systeem in combinatie met een V6 in de Purosangue gebruikt. Tegelijkertijd lijkt ook de V12 een optie te zijn, gezien Ferrari zich aan die motor heeft gecommitteerd. Specificaties wil Leiters nog niet geven.
Interieur
De geheel nieuwe GT-lijn, waar de Purosangue onder valt, krijgt ook een nieuw interieurs. Denk daarbij aan een nieuw stuur, een nieuw infotainmentsysteem, een head-up display, een nieuw instrumentarium, een nieuwe manier om alle systemen te bedienen en opties en systemen voor de tweede zitrij. “Dat zijn heel nieuwe uitdagingen”, vertelt Leiters. “Onze systemen zijn nu volledig gericht op de bestuurder, maar hoe kunnen we die ‘democratischer’ maken? Wat is ons DNA als het gaat om een comfortabele, praktische auto? Dat zijn vragen die we nu onderzoeken”
De GT-lijn gaat in z’n geheel sowieso belangrijk worden voor Ferrari. Vorige maand liet John Elkann, grote baas van Ferrari, al weten dat het merk meer van dat soort auto’s gaat bouwen. Simpelweg omdat ze goed verkopen. In 2022 wil het merk 40% van hun opbrengsten uit die lijn halen. Nu is dat nog 32%. De totale omzet moet daarmee oplopen tot 5 miljard. Dat is nu nog 3,4 miljard. Dat betekent niet dat Ferrari tot het oneindige auto’s gaat produceren, want het merk wil natuurlijk exclusief blijven. Ze produceren nu rond de 10.000 auto’s per jaar en zullen niet meer gaan produceren dan dat klanten willen. Ferrari wil aan de vraag van klanten voldoen. Bovendien wil het merk niet zo snel groeien als Porsche, dat de laatste jaren is gegroeid van een productie van 100.000 naar 250.000 auto’s. De Purosangue zal waarschijnlijk wel een grote bijdrage aan het grotere volume gaan leveren, gezien de verkoopsuccessen van vergelijkbare premium SUV’s zoals de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen