Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
Deze week presenteerde Lamborghini de Revuelto. De opvolger van de Aventador heeft aardig wat gelijkenissen met de SF90, het concurrerende model van aartsrivaal Ferrari.
De vraag is hoe de twee Italiaanse wagens zich tot elkaar verhouden. Beide zijn namelijk extreem krachtige, vierwielaangedreven, hybride supercars met middenmotor. Toch verschillen de Ferrari SF90 en de Lamborghini Revuelto op meerdere vlakken.
Lamborghini Revuelto versus Ferrari SF90
Waar het stijgerende paard hoofdzakelijk wordt aangedreven door een 4.0-liter V8 met twee turbo’s, is dat bij de raging bull een atmosferische 6,5-liter V12 zoals we die ook in de Aventador zagen. Het verschil is dat de twaalfcilinder, evenals de V8 in de Ferrari, nu wordt ondersteund door elektromotoren.
In beide gevallen gaat het om drie krachtige elektromotoren waarbij er twee op de vooras zijn geplaatst en één op de achteras. In de Lamborghini levert elke elektromotor 150 pk. De voorste elektromotoren produceren tot 350 Nm koppel, terwijl het bij de motor op de achteras bij 150 Nm blijft. In de meest agressieve rijmodus is het gecombineerd vermogen van de Revuelto 1.015 pk. Dat is 15 pk meer dan zijn rode concurrent.
Toch is de Ferrari krachtiger
Er zit echter een maar aan dit verhaal. De Lamborghini mag dan een fractie meer vermogen leveren, maar de wagen is ook ruim 200 kilo zwaarder. Pak de rekenmachine erbij en je zal zien dat de Lamborghini per kilo 0,57 pk produceert, terwijl dat bij de Ferrari SF90 bijna 0,64 pk per kilo is. In dat opzicht is de Ferrari dus de winnaar.
Wat weten we nog meer van de Lamborghini Revuelto? De Italianen beloven ons een 0 tot 100-sprintje in 2,5 seconden. Vanuit stilstand naar 200 km/h accelereren zou de Revuelto moeten kunnen in minder dan 7 seconden en durf je je rechterbeen gestrekt te houden, dan stopt de supercar pas boven de 350 km/h met versnellen.
Dragrace tussen de Ferrari SF90 en de Lamborghini Revuelto
Dan kijken we nu weer in de richting van de Ferrari SF90. Volgens de fabrieksopgave zou het tot de 100 km/h nek-aan-nek moeten gaan. Ook daarna blijft het spannend. Na 6,7 seconden zou de Ferrari op 200 km/h moeten zitten. Het is pas ver boven de 300 km/h dat de Ferrari in theorie het onderspit zal delven. Zijn topsnelheid ligt met 340 km/h iets onder die van de Revuelto. Waarschijnlijk is het asfalt van de dragstrip tegen die tijd al op.
Tijd om te remmen dus. Daarvoor heeft de Lamborghini Revuelto 39 centimeter grote remschijven op de achteras en maar liefst 41 centimeter grote remschijven op de vooras. Deze zijn groter dan de 36 en 40 centimeter grote remschijven op de Ferrari, maar die hoeven dan ook minder gewicht tot stilstand te brengen.
Al met al lijken de twee Italianen enorm aan elkaar gewaagd. Hier lees je meer over de Lamborghini Revuelto. Ben je al helemaal gegrepen door zijn agressieve looks? Dan heb je geluk. Je kan nu namelijk ook je eigen Revuelto samenstellen in de configurator van Lamborghini.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Vergeet die rare F80! Deze vijf moderne Ferrari’s zijn wél mooi
-
Deze nieuwe Ferrari maakt een einde aan de ‘Big 5’
-
Rijtest Lamborghini Urus SE: krachtigste en wildste ooit
-
Is de Ferrari Daytona SP3 een broer van de LaFerrari, of niet? | Sjoerds Weetjes 419
-
Zouden ze dit gedrocht bij Mansory zelf nou wél mooi vinden?
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Zien: tieners stelen peperdure Ferrari en slaan op de vlucht
-
Vergeet de Urus! Deze Lamborghini is de ultieme SUV | Sjoerds Weetjes 414