Ferrari geeft enige duidelijkheid over de toekomst van de turboloze V12
Krachtbronnen zonder de hulp van turbo’s of elektromotoren worden langzaam maar zeker naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Lastig voor autobouwers die juist door het gebruik van machtige V12-motoren staan waar ze nu staan. Zoals Ferrari, dat ons enige duidelijkheid geeft over de toekomst van haar machtige, turboloze twaalfcilinder.
Denk je aan Ferrari of Lamborghini, dan denk je direct aan een V12. Beide fabrikanten werden in de vorige eeuw al legendarisch door de prachtige Colombo- en Bizzarini-motoren, die bovendien nog decennia lang de basis vormden voor de illustere krachtbronnen uit de Italiaanse bolides. Nu, anno 2020, zijn Ferrari en Lamborghini nog altijd dé apostelen van de V12-religie.
Rode draad
Maar de V12, helemaal zonder de hulp van turbo’s of elektromotoren, staat onder druk. Door steeds strenger wordende emissie-eisen is het steeds lastiger om zo’n krachtbron straatlegaal te houden. Dat betekent niet dat-ie zomaar verdwijnt, zo liet Ferrari tijdens de onthulling van de Ferrari 812 Competizione weten. “De V12 is de rode draad van ons merk, de motor is enorm belangrijk voor ons en definieert wie we zijn. Dus doen we daar niet zomaar afstand van, en blijven we ‘m ontwikkelen en ‘m klaarmaken voor de toekomst.”
Tegelijkertijd laat Ferrari momenteel al zien welke voordelen de toevoeging van elektrotechniek heeft. Met de SF90 bijvoorbeeld, die een 780 pk sterke V8 combineert met drie elektromotoren, tezamen goed voor 1000 pk. Wanneer ook de iconische V12 van Ferrari aan elektrificatie of turbo’s moet geloven, laat de fabrikant nog niet weten. Zeker is dat de krachtbron nog wel een tijdje bij ons zal zijn, in welke vorm dan ook.
Eerste elektrische Ferrari
Opvallend is dat Ferrari onlangs al haar eerste volledig elektrische model aankondigde. Die zal al in 2025 van de band rollen, zo liet de tijdelijke CEO van het merk, John Elkann, weten. De vorige topman van het merk, Louis Camileri, liet nog niet zo lang geleden weten helemaal niets te zien in een elektro-Ferrari.
Ook Lamborghini zal nog lang vasthouden aan de V12. Dat liet de autobouwer onlangs weten. De Aventador maakt uiteraard gebruik van die krachtbron en zeker is dat ook diens opvolger, waar de Italianen deze zomer meer over loslaten, óók een V12 heeft. Die wordt echter wel voorzien van elektro-ondersteuning. Da’s niet iets nieuws, want de kakelverse Sian heeft dat ook al. Het betreft de toevoeging van een zogenaamde supercondensator, waarmee wél extra vermogen maar vrijwel geen extra gewicht aan de op de Aventador gebaseerde auto wordt toegevoegd. “Of en hoe lang de V12 blijft bestaan, hangt af van de regelgeving”, zo besloot Maurizio Reggiani, techneut bij Lamborghini, onlangs.