Ferrari verdeelt klanten over twéé 812 GTO’s
De echte Ferrari-liefhebbers zitten er al klaar voor. Hun favoriete merk staat op het punt om de 812 GTO, of hoe de nieuwe limited edition ook gaat heten, uit te brengen. Dat doet Ferrari nota bene op de geboortedag van Enzo Ferrari.
Op 18 februari dus, want dan is het 123 jaar geleden dat Ferrari’s grondlegger Enzo in het Italiaanse Modena het levenslicht zag. Enzo Ferrari zelf werd eerder al geëerd, toen in 2002 een supercar naar hem werd vernoemd. Dat model heet ook officieel Enzo Ferrari in plaats van Ferrari Enzo. De 18e dag van februari staat gemarkeerd in alle boeken van Ferrari en zal nooit vergeten worden. Zo ook dit jaar niet. Het huidige management kiest voor Enzo’s geboortedag om een nieuwe gelimiteerde editie voor te stellen.
Coupé en cabrio
Welke naam de sportwagen krijgt, is niet bekend. Dat onthult Ferrari mogelijk volgende week, al krijgen we op die dag nog niet alle details te horen en te zien. Het start met een teaser. De officiële onthulling volgt iets later. De basis van de gelimiteerde sportwagen is wel bekend. Het is de Ferrari 812. Voor wie zich afvraagt of het de 812 Superfast of de 812 GTS is, het gaat om beide varianten. De ‘GTO’, zoals we de speciale editie voor het gemak even noemen, komt er als coupé en als cabriolet met inklapbare hardtop. De twee smaken zullen tegelijkertijd worden voorgesteld.
Uitgekozen
Voor wie twijfelt welke te nemen, ga er gevoeglijk van uit dat als Ferrari je nog niet had gebeld, je niet in de gelegenheid bent om de 812 GTO aan te schaffen. Sterker nog, de klanten hebben ook al gehoord welke variant ze mogen kopen, zo verneemt Autovisie. Vooropgesteld dat alleen de loyale en enthousiaste klanten, nee verzamelaars, de sportwagen mogen kopen. De fabrikant – niet eens de dealer – maakt de selectie. De coupé is beschikbaar voor trouwe klanten, die in de loop der jaren meerdere sportwagens van het merk hebben gekocht, inclusief enkele types met een V12-motor. De open variant, zeg maar de 812 GTO Aperta, is voor de grotere verzamelaars binnen Ferrari’s wereld. De allergrootste collectioneurs, met bijvoorbeeld een serie hypercars in de mancave of garage, mogen van Ferrari zelfs beide varianten afnemen, zo wil het verhaal. Overigens laat de fabrikant zich hier niet over uit. Evenmin zegt het merk iets over een clausule in het koopcontract dat de 812 GTO niet binnen een bepaalde periode mag worden doorverkocht.
De gelimiteerde 599 GTO
Volgende week weten we meer over de 812 GTO. Dat de sportwagen in de voetsporen treedt van zijn voorgangers 599 GTO en F12 TDF, mag duidelijk zijn. Die reeks startte in 2010 met de terugkeer van de legendarische aanduiding GTO. Deze derde (1962 en 1984) ‘Gran Turismo Omologata’ verscheen in een oplage van 599 stuks. In vergelijking met de 599 GTB Fiorano schrapten de technici van Ferrari tientallen kilogrammen uit de dik aangezette carrosserie, door onder andere veelvuldig gebruik te maken van koolstofvezel. Tegelijkertijd paste de designafdeling het ontwerp van de sportcoupé aan, die door grotere luchtinlaten in het front en enkele roosters in de flanken direct herkenbaar is. De V12-motor met zijn cilinderinhoud van 5,999 liter (vandaar de benaming 599) kreeg er de nodige peekaas bij, wat het totaalpakket op 670 pk bracht. De 599 GTO kwam er alleen als coupé.
De gelimiteerde F12 TDF
Ook van opvolger F12berlinetta bracht Ferrari een speciale editie uit. Voor het model koos de autobouwer ditmaal niet voor de GTO-aanduiding, ondanks dat het recept voor de sportwagen hetzelfde was. Ferrari koos voor TDF, ofwel Tour de France. Het was een race die het merk in het verleden won. De Italianen brachten de tot 799 stuks gelimiteerde versie in het derde levensjaar van de overheerlijke F12berlinetta. Voor de TDF pakte Ferrari zijn meerdere malen door de International Engine of the Year geprezen 6,3-liter V12-motor onder handen en haalde 40 pk extra uit het motorblok. De 780 pk sterke F12 TDF wist ook nog eens 110 kg aan gewicht te verliezen. De TDF, direct te herkennen aan de drie luchtsleuven in het achterscherm à la de tweede generatie GTO, was op voorhand uitverkocht.
Goede investering
Zowel de 599 GTO als de F12 TDF zijn collectors items. Ze kennen beide een waarde die boven de nieuwprijs ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hierdoor is de Mini Aceman een verrassend speelse crossover
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken