Ferrari-verkoop door het 10.000-plafond
Menig topman van Ferrari in de afgelopen decennia lag dwars voor een verhoging van de productie, maar sinds Ferrari een beursgenoteerd bedrijf is en de heren en dames investeerders graag waar voor hun deelname willen hebben, gaan de productievolumes omhoog. Vorig jaar realiseerde Ferrari een verkoop van een niet misselijke 9,5% meer sportwagens dan in het jaar ervoor!
En een groeipercentage van afgerond 10% over een verkoop volume van 9.251 stuks is maar liefst 880 eenheden. Een forse stijging voor een speler als Ferrari. Maar weet, de rek is er nog niet uit. Ferrari kan de verkoop verder verhogen. Sterker nog, dat gaat het doen, want het leveringsprogramma van de Italiaanse autobouwer wordt verder uitgebreid. Binnenkort start de productie van de Roma, een nieuw volumemodel. De SF90 Stradale is er eveneens bijgekomen, al gaat het in dat geval om een in model in kleine volumes. De grote klapper komt volgend jaar als de bouw van Ferrari’s SUV start. Wat voor type dat precies wordt, is nog niet bekend. De Italianen gaan geen traditionele SSUV maken, ofwel een Super Sport Utility Vehicle.
Recordafzet
In de jaren negentig lag het productie-output op maximaal 3000 stuks. Een jaar of tien geleden werd het plafond opgetrokken tot 7000 units, gevolgd door de 10.000 stuks voor het nieuwe decennium. Met 10.131 verkochte exemplaren over 2019 is een nieuw record neergezet. Het is voor het eerst dat Ferrari meer dan 10.000 auto’s afzette.
Amerikaanse daling
De Italiaanse sportwagenbouwer gunde juist de kopers in China en Hong-Kong meer auto’s, als je naar het groeipercentage kijkt. Maar in absolute aantallen leverde Ferrari meer modellen in Europa en het Midden-Oosten af. Daar gingen 668 stuks extra de weg op, 4.895 in totaal. Dat ging overigens ten koste van de Amerikaanse markt, want ondanks de sterke productiestijging gingen er in Amerika 100 auto’s minder de weg op, in totaal 2.900 stuks.
Invloed Monza SP
Ferrari zag zowel de vraag naar de V8-productlijn als die van de V12-types toenemen, respectievelijk 11,2% en 4,6%. De introductie van de F8 Tributo resulteerde in een daling van de 488-volumes. De productie van de 488 Pista loopt echter langer door dan van de 488 GTB en 488 Spider en de vraag naar dat lichtere model is overweldigend. De start van de Monza SP1 en SP2 heeft nog geen grote impact op die van de V12-types, aangezien de productievolumes erg laag zijn. Laatstgenoemde modellen maken deel uit van de Icona-productlijn. Na de bouw van de tot 499 stuks gelimiteerde reeks zal Ferrari wederom met een moderne interpretatie van een klassieke sportwagen komen. De auto’s zijn echter voor speciale Ferrari-clientèle bedoeld.
VERKOOPCIJFERS per jaar
- 2019: 10.131 stuks
- 2018: 9.251
- 2017: 8.391
- 2016: 8014
- 2015: 7664
- 2014: 7255
- 2013: 6922
- 2012: 7318
- 2011: 7195
- 2010: 6573
- 2009: 6293
- 2008: 6662
- 2007: 6465
- 2006: 5671
- 2005: 5409
- 2004: 4975
- 2003: 4238
- 2002: 4236
- 2001: 4289
- 2000: 4070
- 1999: 3775
Autovisie video Ferrari F8 Tributo
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?