Ferrari verliest rechten op naam Testarossa
Ferrari heeft de rechten op de naam Testarossa verloren. Althans, in Duitsland. Een rechtbank heeft daar besloten dat Ferrari de naam al te lang niet gebruikt heeft.
Volgens de Duitse krant Der Spiegel is de rechtszaak tegen Ferrari aangespannen door Kurt Hesse, directeur van de speelgoedfabrikant Autec AG. Hij wil de naam Testarossa gebruiken voor fietsen, e-bikes en scheerapparaten, maar wil daarvoor geen vergoeding aan Ferrari betalen. En de Duitse rechter heeft hem daarin gelijk gegeven.
Naam moet gebruikt worden
“Een naam moet gebruikt worden om hem te beschermen”, zei een woordvoerder van de rechtbank. “Iets wat het bedrijf hier niet gedaan heeft.” Ferrari kan nog in hoger beroep gaan tegen de beslissing, maar op dit moment moet de Italiaanse fabrikant zijn aanspraak op de naam Testarossa opgeven.
Iconische supercar
Ferrari heeft zich verweerd door te zeggen dat het merk de aanduiding Testarossa nog steeds gebruikt. De fabrikant levert immers onderdelen aan Testarossa-eigenaren en restaureert ook exemplaren van de iconische supercar uit de jaren tachtig. Volgens de rechtbank is dat echter niet genoeg, omdat die services gewoon onder de naam Ferrari worden aangeboden.
Van 1984 tot en met 1996
De Testarossa is van 1984 tot en met 1996 gebouwd. Eerst als Testarossa (aantal: 7177), vanaf 1991 als 512 TR (aantal: 2261) en de laatste twee jaar als 512 M (aantal: 501). Hij werd aangedreven door een 4,9 liter V12 met een blokhoek van 180 graden. In de Testarossa leverde die 390 pk, in de 512 TR 428 pk en in de 512 M 440 pk.
https://autovisie.nl/2017/01/onder-de-hamer-2/hamer-ferrari-testarossa-miami-vice-2/
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt