FIA vervangt Mercedes’ F1-duo
Ooit mocht de FIA van Mercedes-Benz de nog introduceren SL als Safety Car tijdens een Grand Prix-weekeinde inzetten, maar de laatste jaren was het Safety Car- en Medical Car-setje een beetje voorspelbaar. Het waren de GT en de C-Klasse. Voor het 2022-seizoen vervangt de FIA het Mercedes-duo.
Nu is het sinds afgelopen seizoen niet meer vanzelfsprekend dat de Safety Car en Medical Car uit de stal van Mercedes-Benz komen. Aston Martin heeft zich er tussen gewurmd, zeg maar ingekocht. En dus rijdt er niet altijd een Benz vóór en achteraan het veld bij de start of calamiteiten. Het kan ook de Vantage en DBX zijn.
Na GT S en GT R kiest FIA weer voor een GT
Waar Mercedes-Benz in de afgelopen zeven jaar als Medicar Car een C-Klasse Estate leverde, daar wordt de stationwagon dit jaar ingeruild. En ook de Safety Car is een ander model dan in de jaren voorheen. Het is nog altijd een GT, maar na de GT S en de GT R is het nu de beurt aan de GT Black Series. Zo mogelijk een van de laatste exemplaren ooit gebouwd, want de productie van de sportcoupé is inmiddels gestaakt. Logischer is overigens dat de Duitsers een zogeheten nul-auto leveren, aangezien zo’n testvoertuig toch geen vrije carrière op de openbare weg mag maken.
Dubbele functie achtervleugel
Hoewel de GT Black Series nieuw is, zal het veel autoliefhebbers nauwelijks opvallen dat de Safety Car net iets anders is. De felrode kleur zal het visueel winnen van het danig aangepaste aerodynamicapakket met kolossale achtervleugel.
Mocht er een brancard nodig zijn, de achtervleugel van de GT Black Series kan die rol vervullen. Maar voor medische ondersteuning heeft de FIA uiteraard de Medical Car meerijden. En dat is er een van een totaal ander kaliber dan de gebruikelijke C-Klasse Estate. De FIA zet vanaf dit jaar de GT 63 S 4MATIC+ in.
Geen lichtbalk
De nieuwe Safety Car en Medical Car debuteren in het raceweekeinde van 18 tot en met 20 maart tijdens de Formule 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix 2022. De bestuurder van de Safety Car is ook dit jaar Bernd Mayländer, Volgens de vaste bestuurder, die al sinds 2000 het veld leidt, is de Safety Car zonder de speciale signalering nagenoeg gelijk aan de straatauto. De Safety Car heeft ditmaal geen lichtbalk op het dak. Volgens Mercedes-Benz zou dat de aerodynamische balans van de AMG GT Black Series verstoren. Gekozen is voor led-verlichting in het bovenste gedeelte van de voorruit en in de achterspoiler. Vóór bevinden zich drie kleine oranje lichtmodules en een grote groene module ter hoogte van de zonnekleppen. In het bovenste blad van de achterspoiler bevinden zich 13 oranje lampjes: twee keer drie aan de buitenranden en zeven in het midden van de vleugel. De bekende videocamera’s zijn ondergebracht in de rechter spoilersteun. De beelden zijn voor de bijrijder op een scherm naast de achteruitkijkspiegel te zien. Voor de veiligheid van de inzittenden beschikt de 730 pk sterke GT Black Series over een titanium rolkooi en zespuntsgordels, items die tezamen met de kuipstoelen als Track Package voor de straatauto op de accessoirelijst staan.
Extra aankleding
Afwijkend is de bekerhouder in zijkant van de stoelen. Daarin kunnen de inzittenden -het vaste duo Bernd Mayländer en Richard Darker- hun waterfles plaatsen. De Medical Car vergt wat meer aanpassingen van het medische teams dit jaar. Vorig jaar moesten de heren onder aanvoering van Dr. Ian Roberts, de Medical Rescue Coordinator, al wisselen tussen een Mercedes-AMG C 63 S Estate en een Aston Martin DBX, nu lossen de DBX en een Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ elkaar af. De vijfdeurs AMG moet drie personen vervoeren.
Met de introductie van de GT 63 S 4MATIC+ beschikken de doctoren over de snelste en krachtigste medische auto in de geschiedenis van de Formule 1. De sportsedan wordt aangedreven door de 4,0 liter V8-biturbomotor en dat blok levert maximaal 639 pk. Dat is niet de hoogste waarde voor de GT 4-door Coupé. Er gaat er een door de 800 pk. Met de 639 pk op de vier wielen haalt de kersverse Medical Car de 100 km/h vanuit stilstand in 3,2 tellen en ligt de topsnelheid op 315 km/h.
Koolstofvezel scoop
Ook voor de doktersauto geldt dat de wagen nauw verweven is met de straatversie. Afwijkend zijn onder andere het aerodynamische pakket, aangezien de lichtbalk zich op het dak bevindt. “Het is gemonteerd op een koolstofvezel scoop die is ontworpen om de laagst mogelijke windweerstand te bieden. Tegelijkertijd optimaliseert het de luchtstroom naar de vaste achtervleugel. De lay-out en het ontwerp van de koolstofvezel scoop en de lichtbalk waren het resultaat van uitgebreide windtunneltesten. Het blad van de achtervleugel is in een zo steil mogelijke hoek gefixeerd om maximale downforce te genereren”, zo geeft de fabrikant aan.
Vier- én zespuntsgordels
Uiteraard ligt in de bagageruimte de volledige set nooduitrusting, inclusief defibrillator, ademhalingsapparatuur, reddingsmes en twee handbrandblussers. Overigens zijn in de geopende achterklep extra zwaailichten opgenomen om de racende auto’s op het gevaar te attenderen. In de Benz zijn tablets, WLAN, vier racekuipstoelen, elektronische achteruitkijkspiegel, zespuntsgordels op de voorstoelen en vierpuntsgordels achterin aanwezig.
Net als afgelopen jaar zijn de Safety Car en Medical Car in rood uitgevoerd. In de jaren daarvoor waren de auto’s in zilvergrijs uitgevoerd. Mercedes levert al sinds 1996 auto’s aan de FIA.
FIA Safety Car overzicht sinds 1996
Safety Car | Type (generatie) |
1996 | C 36 AMG (W 202) |
1997-1999 | CLK 55 AMG (C 208) |
2000 | CL 55 AMG (C 215) |
2001-2002 | SL 55 AMG (R 230) |
2003 | CLK 55 AMG (C 209) |
2004-2005 | SL 55 AMG (R 171) |
2006-2007 | CLK 63 AMG (C 209) |
2008-2009 | SL 63 AMG (R 230) |
2010-2012 | SLS AMG (C 197) |
2012 (German GP)-2014 | SLS AMG GT (C 197) |
2015-2018 | Mercedes-AMG GT S (C 190) |
2019-2021 | Mercedes-AMG GT R (C 190) |
FIA Medical Car
Medical Car | Type (generatie) |
1996 | C 36 AMG (W 202) |
1997 | C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210) |
1998-2000 | C 55 AMG Estate (S 202) |
2001-2003 | C 32 AMG Estate (S 203) |
2004 – 2007 | C 55 AMG Estate (S 203) |
2008-2014 | C 63 AMG Estate (S 204) |
2015-2021 | Mercedes-AMG C 63 S Estate (S 205) |
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8