Fiat Panda Sport is een kleine teleurstelling
In 1980 werd-ie geïntroduceerd, de eerste generatie Panda. De productie stopte pas 23 jaar en ruim 4 miljoen stuks later. Van de derde generatie – nu 40 jaar later – produceert Fiat een Panda Sport, maar die klinkt spannender dat hij is.
De eerste generatie Fiat Panda was en is een cultheld pur sang. Het hoekige uiterlijk en slimme ontwerp had destijds een enorme impact op de autowereld, maar ook de tweede generatie mocht er wezen. Helemaal als we het hebben over de 100HP-versie. Die had een 1,4-liter benzinemotor met jawel, 100 pk. Deze trok in 9,5 seconden naar 100 km/h en had een topsnelheid van 185 km/h. Begin dit jaar vertelde een van de ontwikkelaars van de nieuwe Panda aan Autovisie dat we konden uitkijken naar een model ‘in de geest van de 100HP’. Die auto is vandaag gepresenteerd. De voorgeschiedenis en voorspelling van de nieuwe Panda Sport klinken echter leuker dan-ie daadwerkelijk is.
Sportief exterieur
Laten we beginnen met de positieve, sportieve elementen. De nieuwe Panda Sport heeft 16-inch lichtmetalen wielen met rode accenten. De handgrepen en buitenspiegelbehuizing zijn in carrosseriekleur of glanzend zwart (gecombineerd met een zwart dak) uitgevoerd. Ook is er een nieuwe kleur, genaamd Matt Grey, beschikbaar.
Up-to-date interieur
Nieuwe stoelen met donkergrijze bekleding, stoffen zijpanelen, rode stiksels en zwarte hemelbekleding geven de Panda Sport een net iets chiquer interieur. Ook vinden we standaard een telefoonhouder en een nieuw 7-inch multimediascherm. Dit systeem ondersteunt uiteraard Apple CarPlay en Android Auto, en zien we waarschijnlijk binnenkort op andere Panda’s terug.
Niet echt sportief
Dan komen we uit bij de teleurstelling, want de Panda Sport is niet echt sportief. De Italiaan wordt namelijk geleverd met de bekende 1,0-liter FireFly-motor met mild hybride-techniek. En dat is op z’n zachtst gezegd geen sportieve motor: hij heeft geen 100 pk of zoals we gehoopt hadden nog iets meer, maar slechts 70 pk. Daarmee is hij aanzienlijk langzamer dan de oude Sport want hij heeft bijna 15 seconden nodig voor de 0-100 km/h-sprint en ook zijn topsnelheid is veel lager. Deze Sport heeft bovendien geen aangepast onderstel of besturing, waardoor hij eigenlijk niet eens in de schaduw van die heerlijke 100HP mag staan. Wil je nog wel enigszins een ode brengen aan die voormalige, echt sportieve Panda, ga dan voor het ‘Panemonio Pack’. Dat is een eerbetoon aan die 100HP en geeft je Panda rode remklauwen, donkere ramen en een stuur met rode stiksels.
Begin van volgend jaar staat de Fiat Panda Sport bij de dealers in Nederland. De prijzen en volledige specificaties worden in de aanloop naar de introductie bekend gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace