Financiële meevaller voor kopers McLaren Artura
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FDuik-in-de-prijslijst-McLaren-Artura-2021-FOTO-0010.jpg)
McLaren heeft goed en leuk nieuws voor de Nederlandse kopers van de Artura. Het prijskaartje van de plug-in hybride sportwagen gaat omlaag. Niet omdat de sportwagenfabrikant de prijs naar beneden toe bijstelt, wel omdat de Engelsen de stekkerhybride minder CO2 uitstoot dan gepland.
McLaren had niet eerder de definitieve homologatiecijfers, maar nu wel. Juist een van de waardes die directe invloed op de prijsstelling van de sportcoupé heeft, wijkt af. Dat is de CO2-uitstoot. McLaren ging ervan uit dat de stekkerhybride op een CO2-emissie van 129 g/km zou uitkomen. Nu blijkt dat slechts 104 g/km te zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FDuik-in-de-prijslijst-McLaren-Artura-2021-FOTO-009.jpg)
Fors lagere BPM
En zoals iedereen weet, in Nederland wordt de strafbelasting bpm gebaseerd op de CO2-waarde van de auto. De reductie van 15 g/km aan CO2-uitstoot resulteert in een bpm-bedrag dat zo’n 5000 euro lager ligt dan wanneer de sportwagen 129 g/km zou uitstoten. Op de Artura moet nog altijd bpm worden betaald, het bedrag is nu nog maar 12.002 euro in plaats van 17.102 euro. McLaren communiceerde eerder een vanafprijs voor de Artura van 235.500 prijs. De uiteindelijke prijs komt nu onder de 230.000 prijs te liggen.
Voordeligste model
Geen van de Nederlandse kopers wordt door de prijsaanpassing benadeeld, aangezien de levering van de Artura nog niet van start is gegaan. McLaren bouwt de stekkerhybride inmiddels en zet de eerste auto’s spoedig op transport. Voor de Nederlandse markt is de Artura het voordeligste model en is het daarmee instapper van McLaren in Nederland. Buiten onze landsgrenzen staat de Artura tussen de GT en de 720S als het om prijs gaat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FMcLarenArturaStudio-16.jpg)
Elektrisch rijden
Met de Artura brengt McLaren zijn eerste in serie gebouwde plug-in hybride-aandrijflijn. De Engelsen combineren de 3.0 V6-motor met uitzonderlijke blokhoek van 120 graden met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 680 pk, waarvan 585 pk op conto van de turbomotor komt. Ter vergelijking, zijn voorganger 570 S kwam tot – zoals de naam al zegt – 570 pk. Die V8-motor stootte gemiddeld 258 g/km uit. De Artura is in staat om volledig elektrisch te rijden. In de Comfort-stand schakelt sowieso de benzinemotor onder een snelheid van 40 km/h automatisch uit, terwijl tijdens het achteruitrijden alleen de elektromotor wordt gebruikt. De Artura beschikt over een batterij met een capaciteit van 7,4 kWh, die de sportcoupé een actieradius van 30 km biedt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had