Fisker doet volgende belofte en gaat elektrische pausmobiel bouwen
De paus kreeg in het verleden al een Ferrari en een waterstofauto, maar een volledig elektrisch model werd hem tot nu toe nog niet aangereikt. Daar komt verandering in, want niemand minder dan Henrik Fisker heeft laten weten een elektrische pausmobiel te gaan bouwen.
Dat gaat hij doen met de bekende Ocean SUV als basis. Die auto hebben we nog niet eens in productietrim gezien, maar dat weerhoudt de Deen er niet van om alwéér een nieuwe variant van dat model aan te kondigen. Begin vorig jaar zagen we bijvoorbeeld al de ruige Force E: een Ocean met een offroad-aankleding. Deze pausmobiel is het volgende speciale Ocean-project.
Gaat Henrik Fisker nu écht de ‘duurzaamste elektrische auto’ ooit bouwen?
Vaticaan
Reden genoeg voor Henrik Fisker om ook direct naar het Vaticaan af te reizen. Op foto’s is te zien dat de Deense ceo de eerste schetsen aan paus Franciscus laat zien, waarna de Argentijn ook direct zijn handtekening op het A4’tje plaatst. Daar kun je mee thuiskomen.
Overigens verandert Fisker niet al te veel aan de Ocean om ‘m als pausmobiel te laten fungeren. De elektro-SUV krijgt de welbekende glazen cabine, dat in de Fisker is voorzien van zonnepanelen die normaliter op het dak van de Ocean liggen. Verder monteert het bedrijf hier en daar het pauselijk embleem, én heeft-ie het gebruikelijke kenteken: SCV1.
Klimaat
Waarom Fisker deze Ocean aan de paus schenkt? “Het inspireerde mij dat paus Franciscus erg begaan is met het klimaat”, vertelde Henrik Fisker. “Het interieur van de Ocean zal uit allerlei duurzame materialen bestaan, waaronder tapijt dat is gemaakt van gerecyclede plastic flessen uit de oceaan.”
Fisker Ocean officieel gepresenteerd: 482 km actieradius voor €34.000
Al met al zal de paus een van de eerste klanten van Fisker zijn, mits het bedrijf deze gemaakte plannen ook echt nakomt. De Ocean moet namelijk volgend jaar al op de stoep van het Vaticaan staan, terwijl de productie van reguliere modellen pas in november 2022 begint. In Duitsland moet die auto dan zo’n 32.000 euro kosten, na de geldende subsidies in dat land.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar