Focus op comfort in Citroën CXperience Concept
Citroën mag dan afgestapt zijn van hydropneumatische vering, de nieuwe Citroën CXperience Concept moet wel weer het zweverige gevoel van weleer geven. De nieuwe vering is niet het enige dat debuteert in de conceptcar van de Fransen.
Topsedan
De Citroën CXperience Concept is een voorproefje van een nieuwe topsedan van het merk. De auto is 4,85 met lang, 2 meter breed en 1,37 meter hoog. Daarmee heeft hij niet de afmetingen van auto’s als een Mercedes-Benz S-Klasse of BMW 7 Serie, die rond de 5,10 meter lang zijn. Toch komt hij met zijn wielbasis van drie meter aardig in de buurt van die auto’s. Door zijn korte overhangen voor en achter lijkt die wielbasis bovendien nog een stuk langer.
Deuren
De deuren slaan in tegengestelde richting van elkaar open en hebben een centrale greep in het midden zitten. Ze kunnen in een hoek van negentig graden open, om de instap te vergemakkelijken. Het interieur is enorm futuristisch, maar toch ook weer niet onhaalbaar. Het instrumentarium bestaat uit een negentien inch display, dat ook direct dient als infotainmentscherm. Het scherm is ook vrij in te delen, zodat de passagier bijvoorbeeld naar een film kan kijken, terwijl de bestuurder nog altijd de navigatie-informatie voor zich heeft. De CXperience heeft een eenspaaks stuurwiel, een hint naar het verleden. De stoelen zijn niet bekleed met leder, maar met gele stof. Dat komt ook terug in het dashboard, net als het walnotenhout dat door het hele interieur is gebruikt.
Advanced Comfort
Citroën zet groots in op comfort met de CXPerience. Dat zit hem niet alleen in de aankleding van het interieur, maar ook in de nieuwe vering die debuteert in de concept car. Het valt allemaal onder de noemer Citroën Advanced Comfort. De vering moet hobbels en kuilen als het ware filteren door verschillende hydraulische ‘kussens’ en zo bijna het gevoel van een hydrafpneumatische ophanging geven. Ook de stoelen, zowel voor- als achterin, horen bij het programma van Citroën en moeten meer rust aan boord bieden.
Plug-in
Voor de aandrijving zorgt een plug-in hybride aandrijflijn. Een benzinemotor levert 150 tot 200 pk en wordt bij gestaan door een 109 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen moet maximaal rond de 300 pk komen te liggen. Op het accupakket van 3 kWh moet hij maximaal zestig kilometer elektrisch kunnen rijden. De benzinemotor drijft de voorwielen aan en de elektromotor de achterwielen.
De Citroën CXPerience staat volgende maand op de Autosalon van Parijs, naast de nieuwe C3.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig