Ford bevestigt: Mustang Mach E laadt ook sneller in Europa
Afgelopen vrijdag bleek dat de Ford Mustang Mach E bij een bepaald Amerikaans laadstation (Electrify America) maar liefst 30% sneller kon laden dan verwacht. Nu bevestigt het merk dat de laadsnelheid ook in Europa hoger ligt.
Uit Amerikaanse praktijktesten kwam vorige week naar voren dat de elektrische Mustang Mach E sneller laadt dan verwacht. Dat ging volgens het persbericht toen wel om een specifieke situatie. De achterwielaangedreven versie met het grootste accupakket (99,8 kWh) was in dit geval aangesloten op een snellader van Electrify America. Resultaat: de ‘Stang laadde 30% sneller op en slurpte er elke tien minuten geen 75, maar 98 kilometer aan rijbereik uit de paal.
Ford Nederland
Het ging hier dus om een specifieke, Amerikaanse situatie. Daarom was het nog de vraag of dit ook voor ons continent en land zou gelden. Ford Nederland laat vandaag weten dat de hogere laadsnelheid inderdaad ook voor Europa en in het bijzonder in combinatie met de laadpalen van Ionity gelden. Daaruit kunnen we concluderen dat de Mustang Mach E zélf sneller laadt dan verwacht, zolang de laadpaal maar een hoog laadvermogen aanbiedt. Dat zou betekenen dat ook de snelste laadpalen van Fastned, waarvan er een aantal binnenkort wordt geüpdatet naar een maximaal vermogen van 350 kW, ervoor zorgen dat de elektrische Ford met een hoger vermogen laadt dan vooraf werd gedacht. Dat werd voorheen op 150 kW geschat, maar ligt met 30% meer op zo’n 195 kW.
Ford communiceert in zijn berichten echter opnieuw geen laadvermogen in kilowattuur zoals gebruikelijk. Het geeft enkel aan dat de auto per tien minuten een hogere laadsnelheid heeft. De laadsnelheid geeft aan met hoeveel kilometer een accu per tijdseenheid wordt bijgeladen.
Verschillende cijfers
Die getallen verschillen wel van de in Amerika gecommuniceerde cijfers. Ford Europa laat namelijk weten dat de Mustang Mach E met achterwielaandrijving en het grootste accupakket per tien minuten gemiddeld 119 kilometer (in plaat van 91,5 kilometer) weet te laden. Dat is op papier twintig kilometer meer dan in het Amerikaanse geval.
Dat komt omdat de Amerikaanse en Europese meetmethoden van elkaar verschillen. In Amerika gebruikt men strengere EPA-waarden, terwijl Europa met WLTP-waarden rekent. Het bereik van de Mustang met het grootste accupakket bedraagt op ons continent 600 kilometer. Dezelfde batterij is in de Verenigde Staten op papier goed voor 480 kilometer. Daardoor is er ook een verschil in de laadsnelheid.
Overige versies
Zoals eerder gemeld hebben ook de andere versies van de Mustang Mach E een hogere laadsnelheid:
- Grote accupakket (98,8 kWh) en AWD: + 107 in plaats van 82 kilometer in tien minuten;
- Standaard accupakket (75,7 kWh) en RWD: + 91 in plaats van 70;
- Standaard accupakket en AWD: + 85 in plaats van 65.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace