Ford Bronco 2021: hij is terug en hoe!
Voor wie na de onthulling van de Ford Mustang Mach-e dacht dat Ford de weg kwijt was, omdat het een iconische naam met de introductie van een vijfdeurs cross-over te grabbel gooit, is er goed nieuws. Met de Bronco laat de Amerikaanse autobouwer wel degelijk zien hoe het met roemruchte naamplaatjes om moet gaan. Maak kennis met de Bronco 2021.
Over de naamgeving van Fords eerste en volledig als elektrisch aangedreven ontwikkelde Mustang Mach-e raakten velen niet uitgesproken. Het zou heiligschennis zijn om de historische naam, die in de jaren zestig voor een muscle car werd geïntroduceerd, op een elektra-model te plakken. Anderen begrepen de keuze voor de Mustang-naam op de cross-over met overduidelijke Mustang-designstijl wél, en zien het als startpunt voor de toekomst om een Mustang te blijven rijden. Voor de Bronco stond Ford voor een andere uitdaging, want het naamplaatje leefde veertien jaar louter in geschiedenisboeken voort. Na een carrière van exact dertig jaar, schrapte de Amerikaanse autogigant het label. In 1996 kwam er een einde aan de Bronco-stamboom.
Anders dan Puma en Maverick
Nu, veertien jaar later, blaast Ford de naam Bronco nieuw leven in. De Amerikanen doen dat niet op de wijze zoals het vorig jaar met de Puma deed. De Bronco is niet opeens een compleet ander model dan vroeger, zoals ook met Maverick gebeurde. Nee, een Bronco is een Bronco en blijft een Bronco. Ford, dat zich voortaan op de thuismarkt louter richt op trucks, pick-ups, cross-overs en SUV’s in plaats van sedans en hatchbacks, heeft de Bronco op respectabele wijze tot leven gewekt. Er staat een echte Bronco, niet alleen als SUV of terreinbeul, maar ook als ontwerp.
Bronco is zelfstandig label
Net als de Mustang positioneert Ford Bronco als zelfstandig label binnen de Ford-familie. Op de auto staat alleen de naam Bronco of de beeltenis van het wilde paard. De Ford-emblemen vind je tevergeefs, zoals ook een Mustang zonder blauwe ovaal door het leven gaat. Het label bevat direct verschillende carrosserievarianten. Uiteraard is er een tweedeursmodel, waarmee Ford de historische lijn sinds 1996 doortrekt. Daarnaast is er een vierdeursvariant beschikbaar, een primeur voor een terreinauto met Bronco-aanduiding. Afhankelijk van de uitvoering kun je van de offroader een open model maken. Daartoe heeft Ford een snelsluitsysteem voor de uitneembare dakpanelen en deuren bedacht.
Baja en Rock Crawl
Die open uitvoering doet wel erg sterk aan het Wrangler-concept van Jeep denken. Dat geldt ook voor de beschikbare accessoires. Ford komt met tweehonderd spulletjes om de Bronco te personaliseren, met name op het gebied van offroad-rijden. De fabrikant gaat er ook prat op dat de nieuweling er niet alleen uitziet als een terreinbikkel, maar het ook daadwerkelijk is. Vierwielaandrijving is op alle types standaard, maar de klant moet kiezen uit een van de twee systemen. Er is een basissysteem en een volgens de fabrikant ‘geavanceerd’ systeem met het oog op offroad-capaciteiten. Met het Terrain Management System en de verschillende G.O.A.T. Modes, een verwijzing naar de bijnaam van de oer-Bronco, kan de chauffeur kiezen uit liefst zeven rijstanden, zoals Normal, Eco, Sport, Slippery en Sand. Specifiek voor terreinrijden zijn de modi Baja, Mud/Ruts en Rock Crawl.
Vier- of zescilinders
Voor de aandrijving zorgt een EcoBoost-motor, een met vier en een met zes cilinders. De kleinste krachtbron voor de Bronco meet 2,3 liter, telt vier cilinders en komt dankzij een turbo tot een vermogen van om en nabij de 270 pk. De andere krachtbron is een 2,7 liter V6-benzinemotor met ongeveer 310 pk op de vier aangedreven wielen. Voor de krachtoverbrenging naar de wielen zorgt of een handgeschakelde zevenversnellingsbak of tientrapsautomaat.
Stamboom
De Bronco werd van 1966 tot en met 1996 gebouwd en kwam in 2004 weer heel even terug. Ford toonde op de autoshow van Detroit de Bronco Concept, een retrofuturistische creatie met een viercilinder turbodiesel en een handgeschakelde zesbak. De aankomende Bronco deelt zijn techniek met de volgende generatie van de Ranger-pickup. Ford start de productie begin 2021. In de lente komt de nieuweling bij de Amerikaanse dealers te staan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen