Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 29 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

Ford Bronco krijgt V8 met 750 pk

Nog maar een paar maanden geleden werd-ie onthuld, de Ford Bronco. Het Amerikaanse terreinicoon wordt optioneel geleverd met een V6, maar die was voor Hennessey Performance niet goed genoeg.

De 2,3-liter viercilinder en de 2,7-liter V6 zijn in de ‘Hennessey Velociraptop V8 Bronco’, zoals-ie heet, verruild voor – je raadt het al – een dikke V8. De normaalgesproken 270 of 310 pk sterke Bronco verspreidt in dat geval 750 pk over vier wielen.

Upgrades

De 5,0-liter V8 is afkomstig van Ford en wordt bijgestaan door een supercharger met een volume van 3,0 liter. Ook de injectoren, het brandstofsysteem, de intercooler en de luchtinlaat zijn aangepakt. Dit alles zorgt ervoor dat het Texaanse terreinbeul in 4,5 seconden optrekt van nul naar honderd.

Uiterlijk

Hoewel er weinig beelden van de Hennessey Velociraptop V8 Bronco zijn, zien we toch verschillen met de originele Bronco. De hoodscoop, een roestvrijstalen uitlaatsysteem, bumpers met LED’s en verschillende Off-Road upgrades maken het ruige plaatje compleet. Het belangrijkste van deze Bronco is misschien nog wel de Limited Edition-badge. De tuner gaat namelijk maar 24 van deze Bronco’s maken. Elk model krijgt een ‘… of 24-badge’.

De Bronco met 750 pk is net als de normale Bronco nog niet leverbaar. De prijs van de Bronco V8 ligt – in Amerika – rond de 225.000 dollar. Voor dat geld wordt-ie gratis naar je verstuurd. Wie ‘m naar Nederland laat verzenden, kan daar nog wel een enorm bpm-bedrag bij bovenop verwachten.

2021 Ford Bronco
De Ford Bronco 2021

Bigger is (not always) Better

Voor de 750 pk moet je flink wat geld neerleggen, maar is dat ’t wel waard? Het basismodel – met twee deuren – van de Ford Bronco gaat namelijk in hetzelfde Amerika minder dan 30.000 doller kosten. Waar je bij de basis-Bronco dik 111 dollar per pk betaalt, is dat bij de V8 dus 300 dollar per paard. Dat zijn dure pk’s, en meer vermogen is geen garantie voor meer plezier in het terrein. Dat merkten we opnieuw tijdens de duurtest van de Suzuki Jimny, want die bleek met een 1,5-liter vierpitter met 105 pk toch een speelse terreinauto.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.