Ford wil elektrische auto’s verder laten rijden met ‘vloerverwarming’
Een belangrijk vraagstuk bij elektrische auto’s blijft: ‘hoe kan een auto zo ver mogelijk rijden?’. Een simpel antwoord is de accu groter maken. Echter, dit is duur, niet goed voor het milieu en zorgt voor een zware auto. Daarbij duurt het langer om een grote accu op te laden en ben je meer geld aan elektriciteit kwijt. Ford heeft nu een oplossing om verder te rijden met je EV zonder de accu te vergroten: vloerverwarming.
Het liefst wil je dus dat een elektrische auto zo ver mogelijk komt op een zo klein mogelijke accu. Hiervoor moet een auto niet alleen licht en gestroomlijnd zijn, maar ook efficiënt met elektriciteit omgaan. Dat geldt eveneens voor de uitrusting.
Niet de eerste met plaatselijke verwarming voor elektrische auto’s
Ford is niet de eerste met het idee. Afgelopen januari presenteerde een belangrijke leverancier van aandrijflijnen en chassis, ZF Friedrichshafen AG, een warmtegordel. Door je lichaam op die manier warm te houden zou je tot wel 15 procent aan energie besparen.
Verwarming in de vloermatten van Ford E-Transit
Ford pakt het net iets anders aan en wil middels meerdere oppervlaktes je warm houden wanneer je aan het rijden bent. De ingenieurs van Ford hebben een test gedaan met een E-Transit die uitgerust is met verwarmde armsteunen, vloermatten, portierpanelen, zonnekleppen en een paneel onder het stuurwiel.
Voor het verwarmen zonder de elektrische verwarming uit de roosters, maar met de plaatselijke warmte, bespaar je volgens het Amerikaanse merk zo’n 13 procent. In praktijk leverde het bij de Ford E-Transit slechts 5 procent meer actieradius op. Of dat het nou waard is, kan je je afvragen.
Daarbij vroegen onze lezers zich af hoe het zit met het beslaan van de ruiten als je geen verwarming of airco aan het staan. We hebben deze vraag voorgelegd aan Ford, dit artikel wordt geüpdatet als we antwoord hebben van het Amerikaanse merk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Ford-topman rijdt dagelijks in een Chinese EV en wil hem niet kwijt
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
Ford verandert van strategie! De gefacelifte Kuga staat er symbool voor
-
Elektrische Peugeot e-5008 nu flink in prijs verlaagd
-
Als je drugs probeert te smokkelen, heeft deze Ford je meteen door
-
Nio vindt manier om importheffingen te omzeilen… via België [UPDATE]
-
Ford-baas schrikt van rit in Chinese auto: ‘Dit is een bedreiging!’
-
Verkoop van elektrische auto’s bijna gehalveerd! Dit is waarom
-
Prinsjesdag 2024 – Hoe het kabinet elektrische rijders op kosten jaagt
-
Plots weer miljoenen aan subsidie beschikbaar voor EV-occasions