Ford geeft met nieuwe E-Transit Custom voorbode op elektro-Transporter
Ford kondigt vandaag de volledig elektrische en nieuwe E-Transit Custom aan. En daarmee weten we ook al een beetje waar Volkswagen over een tijd mee op de proppen komt.
De autobouwer meldt dat de nieuwe E-Transit Custom helemaal vanaf de grond nieuw is opgebouwd. Over de specificaties deelt Ford nog niet al te veel info, al durft het al wel iets over de actieradius te zeggen. De nieuwe bestelbus komt 380 kilometer ver op een volle accu. Wat de capaciteit van de batterij is, meldt de fabrikant nog niet. DC-snelladen is uiteraard mogelijk en de E-Transit Custom “doet geen concessies ten aanzien van het trekgewicht”.
Transit-familie
Meer over de E-Transit Custom horen we waarschijnlijk in de komende maanden. Ford begint namelijk in 2023 met de productie van het nieuwe model, waarna de bestelbus vanaf 2024 leverbaar is. Het model maakt dan onderdeel uit van een redelijk grote elektrische familie, want ook de andere Transit-modellen als de Courier zijn dan verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn.
De E-Transit Custom geeft hoogstwaarschijnlijk ook een voorbode op de volgende generatie Transporter. Ford en Volkswagen hebben immers een nauwe samenwerking, waarbij Ford de technische bases voor bedrijfswagens van beide merken levert. Dat is al gebeurd bij bijvoorbeeld de Transit Courier, die de basis vormt voor de Volkswagen Caddy.
MEB
Als tegenprestatie deelt Volkswagen het MEB-platform met Ford, waar dan elektrische personenauto’s op verschijnen. Het eerste MEB-model van Ford verschijnt later dit jaar al.
Ford gaat de nieuwe E-Transit Custom overigens bouwen in het Turkse Otosan, waar straks ook de nieuwe Transporter van de band rolt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto