Ford maakt populaire bestelwagen elektrisch, de E-Transit
Ford laat haar gloednieuwe elektrische E-Transit zien. Daarmee is het relatief laat in de wereld van elektro-bedrijfsauto’s, maar biedt het wel een uniek pakket aan.
De nieuwe Ford E-Transit wordt geleverd in allerlei configuraties: drie verschillende lengtes, drie hoogtes, een chassis-cabine en een gesloten cabine. Al deze configuraties hebben één ding gemeen, ze worden aangedreven door een elektromotor. Z’n komst is in een snel groeiende markt van elektro-bussen een beetje laat, maar z’n prestaties vallen zeker niet tegen.
Aandrijflijn
De elektromotor die in de E-Transit ligt levert een piekvermogen van 197 kW (269 pk) en 430 Nm aan koppel. Da’s een hoop in vergelijking met andere elektrische bestelauto’s, want die hebben vaak veel minder kracht. Alle elektro-paarden worden daarbij ook nog eens enkel naar de achterwielen gestuurd. Volgens de WLTP-cyclus komt de E-Transit 350 kilometer ver op een volgeladen accupakket, dat een capaciteit heeft van 67 kWh. Dit pakket kan met maximaal 115 kW en binnen 34 minuten van 15 naar 80 % opladen. Ligt-ie niet aan een snellader – maar laadt hij met 11,3 kW – dan duurt volledig opladen meer dan acht uur.
Overigens kun je ook nog het zogenaamde ‘Pro Power Onboard’ aavinken op de optielijst. Daarmee fungeert je E-Transit ook als elektriciteitsbron voor gereedschap. Dan kun je bijvoorbeeld de accu van je boormachine opladen, met maximaal 2,3 kW. Dat gaat natuurlijk wel ten koste van wat rijbereik.
Net iets anders
Een elektromotor en een accupakket dus, maar is er voor de rest nog iets veranderd? Het exterieur in ieder geval niet. Van buiten zien we alleen enkele blauwe accenten in de grille en licht gewijzigde koplampen. Ook de laadcapaciteit is nog steeds prima in orde. De gesloten variant kan van 9,5 tot 15,1 kubieke meter vervoeren, mits het gewicht van de inhoud niet boven de 1616 kilo uitkomt. Bij een andere opbouw (een open chassis) mag de Ford zelfs tot 1967 kilo aan gewicht meenemen.
Interieur
In het interieur zien we echter wel wat veranderingen ten opzichte van de conventionele Transit. Het dashboard is in de E-Transit compleet opnieuw ontworpen en heeft een strakke uitstraling. De lijnen worden onderbroken door een 12-inch scherm waar onder andere de klimaatbediening in verwerkt is. Ook beschikt de bus over een nieuw SYNC 4-systeem. Hiermee hoef je na een dag hard werken niet met je vieze vingers op het scherm te zitten, maar kun je het systeem van de Ford via spraakherkenning bedienen.
Veiligheid
De Transit zal de fabriek niet verlaten zonder verbeterde veiligheidssystemen. Zo worden verkeersbordherkenningen en Intelligent Speed Assist standaard aan de werkbus toegevoegd. Wil je ‘m nog iets veiliger maken, dan kan dat door middel van zaken als Pre-Collision assist, adaptieve cruise control en Lane Change Warning.
Het duurt nog even voordat deze opties aangevinkt kunnen worden op de bestellijst. De Transit zal pas in het voorjaar van 2022 naar Europa komen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto