Ford Mondeo krijgt vervolg, 8000 km verderop
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSchermafbeelding-2021-11-09-om-14.00.22.png)
Ford blijft de naam Mondeo trouw. De Amerikaanse autobouwer staat op het punt een nieuwe generatie te presenteren en wel in China. Voor Europa is het over en uit.
De Mondeo draagt zijn naam omdat het een ‘wereldauto’ is. Hij werd niet specifiek voor één markt of regio ontwikkeld, maar voor de hele wereld. Maar de productlijn die voortkomt uit onder andere de Sierra neemt afscheid van zijn wereldwijde carrière. De Europese divisie ziet geen brood meer in de grote middenklasser. De bouw van het model in het Spaanse Valencia stopt in het voorjaar van 2022. Dan komt er ook een einde aan de naam Mondeo in Europa, een aanduiding die 29 jaar werd gevoerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSchermafbeelding-2021-11-09-om-14.00.45.png)
Stofkapje
De Mondeo zet zijn carrière in China onveranderd voort. Er staat een nieuwe editie gepland. Volgend jaar moet de Mondeo eigenlijk zijn gezicht pas laten zien, maar de grote middenklasser doet dat nu al. Niet door een fanatieke fotograaf die toch zijn stofkapje van de lens had gehaald, maar door de website van het Chinese Ministry for Industry and Information Technology. Daarop staan de foto’s die Ford met het oog op het deponeren van het carrosserie-ontwerp heeft gemaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSchermafbeelding-2021-11-09-om-14.00.22.png)
Lokaal verhaal
In het tweede kwartaal van 2022 moet de vierdeurs sedan in productie gaan. Dat doen de Amerikanen in de fabriek van zijn joint venture Changan Ford Chongqing Automobile Co. Of de grote middenklasser vanuit China ook in bijvoorbeeld andere Aziatische landen of Amerika de weg op gaat, is niet bekend. De nieuweling komt zeker niet naar Europa. De fabrikant ziet een sterke daling in de vraag naar sedans en stationwagons in het D-segment waartoe de Mondeo behoort, terwijl de afzet van crossovers en SUV’s in die klasse juist sterk groeit. De autobouwer kiest daarom voor een alternatief model, die wat ontwerp sterk afwijkt van de huidige Mondeo-producten. In Europa schrijven we Mondeo sedan, liftback en wagon vanaf nu in voltooid verleden tijd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had