Ford Mustang Mach-E: Ford Mustang aan de stekker
Fords allernieuwste Mustang-model breekt met alles wat de Mustang sinds 1964 zo groot heeft gemaakt. Hij telt vijf deuren, heeft een hoge carrosserie, biedt plaats aan vijf personen en beschikt niet over een brullende motor. Toch heet hij Mustang, en krijgt hij van Ford zelfs de historische toevoeging Mach. En als klap op de vuurpijl, hij is met een prijs van een halve ton goedkoper dan de benzinetypes!
De Ford Mustang Mach E, zoals de variant exact heet, draagt in de goede Mustang-traditie louter Mustang-badges. De blauwe ovaal van Ford ontbreekt, zoals die ook niet op de gelijknamige sportwagens van het aloude merk te vinden zijn. De nieuweling deelt zelfs het koplampontwerp met de iconische Ford, en de lijn van de motorkap komt eveneens overheen. Aan de achterzijde monteert Ford lampen die uit drie elementen bestaan, zoals op het origineel. En wie een blik waagt op de flank van de auto ziet de karakteristieke Fastback-lijn van de sportcoupé.
Leeg vel papier
Toch, de Mustang en Mustang Mach E hebben niets met elkaar te maken. Voor de Mach E is Ford vanaf een leeg vel papier begonnen. Dat de auto het iconische naamplaatje draagt en designelementen van de sportwagen heeft, komt voort uit klantonderzoeken. Op een van de vragen waaraan een elektrische auto moest voldoen, werd geantwoord dat het model een ziel moest hebben. De desginafdeling grepen toen terug naar de Mustang, want dat is Fords meest herkenbare model met een totaal eigen en uniek karakter. Bovendien, marketingtechnisch helpt Mustang om de schijnwerpers op Fords eerste elektro-auto te krijgen. Anders dan de Focus Electric is de Mustang Mach E volledig rondom de elektrische aandrijflijn ontwikkeld in plaats van een elektromotor en batterij in een bestaand model te hangen. De boreling beschikt over een compleet nieuw platform, waarbij het accupakket in de bodem is ondergebrachte en de elektromotor op de achteras is geplaatst. In de basis is de Mach E dus een achterwielaandrijver… Optioneel monteert Ford een elektro-unit op de vooras, wat de Mach E tot een vierwielaandrijver maakt.
Accupakketten
Bij de verkoopstart biedt Ford twee accupakketten aan, een met een capaciteit van 75 kWh en een van 99 kWh. Met de kleinste batterij ben je al verzekerd van meer dan 500 km actieradius, terwijl het grotere type 600 km moet halen. De geleverde elektromotor is afhankelijk van het accupakket. Bij de kleinste batterij hoort een 258 pk sterke elektro-unit. Voor de 99 kWh-accu is er keuze uit een 284 pk of 338 pk sterke krachtbron, waarbij het hoogte vermogen een systeemoutput van twéé elektromotoren (en dus vierwielaandrijving) is. Later volgt nog een krachtigere versie, de GT met iets afwijkend frontdesign. Voor het laden heeft de Mustang Mach E een 11 kW onboard-charger en hij kan tot 150 kW snelladen.
Twee daklijnen
Ford heeft er bewust geen SUV van gemaakt, want dat staat het Mustang-label niet. Een crossover daarentegen oogt dynamischer, vooral door de geïntegreerde coupélijn met grote, schuin aflopende achterklep. Er is voor twee daklijnen gekozen, waarbij de ene lijn als een Fastback afloopt en de andere langer horizontaal doorloopt om de nodige hoofdruimte achterin te bieden. Door te kiezen voor het optioneel glazen dak, dat zwart oogt, benadruk je de Fastback-lijn extra. Nog een opvallend detail en profil, er ontbreken deurgrepen. De flanken zijn daardoor volledig glad. Ford heeft een systeem bedacht dat wanneer je met de sleutel aan komt lopen en de deuren ontgrendelt, dat de bestuurdersportier automatisch een centimeter of tien naar buiten komt. De passagiers openen hun deur door middel van een druk toets, waarna een klein kunststoffen schuifmechanisme in het portier de deur enkele centimeters open scharniert. Aan de binnenzijde van het portier zit een greep, waaraan je de deur volledig kunt opentrekken. Op de deurstijl bevindt zich een cijfercode, die gebruikt kan worden zonder sleutel bij je te hebben. Sterker nog, wanneer je gaat zwemmen of joggen, kun je de sleutel en mobiele telefoon met sleutelcode in de auto achterlaten en de auto met de code ver- en ontgrendelen.
4,71 meter lang
De Mustang Mach E meet 4,71 meter in de lengte en kent een hoogte van 1,60 meter. De wielen staan zover mogelijk uit elkaar, wat resulteert in een wielbasis van maar liefst 2,90 meter. Hij biedt plaats aan vijf personen. Er zijn twee bagageruimtes aanwezig, de gebruikelijke achterin en een voorin. De klep van de voorste ruimte kan op afstand worden bediend, zodat bijvoorbeeld de postbezorger een pakket in de zogeheten frunk kan achterlaten. Dat de bagagevolumes -de exacte inhoud is nog niet opgegeven- niet extreem groot zijn, komt door de posities van de elektromotoren. De bak is hoekig en kent geen verborgen ruimte onder de vloer. Ford kiest in navolging van de Puma voor een zachte bagageafdekking aan de klep en een achterbankleuning die vanuit de kofferbak is neer te leggen.
15,5 inch touch screen
Het interieur ziet er eenvoudig uit, wat te danken is aan het 15,5 inch grote scherm centraal tegen het dashboard. Als link met de sportwagens kent de Mach E een M-vormig dashboardontwerp. Dat valt overigens weg door het touch screen, waarmee je nagenoeg alle functionaliteiten bedient. Achter het stuurwiel is een tweede scherm aanwezig, het instrumentarium met snelheidsaanduiding en waarschuwingslampjes. Voor het rijbereik rekent Ford niet op basis van de eerdere rijstijl, maar pakt het parameters erbij als de nog te rijden route, de infrastructuur en de verkeersdrukte. Updates van de software komen uiteraard over-the-air. Tussen de stoelen op de vlakke laadvloer heeft Ford een voor Amerikaanse modellen wel erg kleine middentunnel. Hij telt slechts twee bekerhouders en een inductielader voor de smartphone. Onder de verstelbare armsteun is ruimte aangebracht voor bijvoorbeeld een handtas.
Prijs Mustang Mach E
De Mustang Mach E gaat komende zomer in Mexico in productie en zal in het derde kwartaal de showrooms binnenrijden. Nederland behoort samen met Frankrijk, Zwitserland, Noorwegen, Duitsland en Groot-Brittannië tot de eerste verkooplanden. De prijs van de auto is reeds bekend. Ford geeft een richtprijs op van € 48.425,- (Mustang Mach E met 75 kWh-batterij) wat uiterst scherp is voor een dergelijk model.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto