Ford Mustang Mach-e loopt weer vertraging op
Net nu Ford eindelijk met de levering van de Mustang Mach-e was begonnen, verlaten er voorlopig even geen elektrische SUV’s het fabrieksterrein. De Amerikaanse autobouwer is niet tevreden over de geleverde kwaliteit.
Dat schrijft Ford Authority op basis van enkele betrokkenen. Voor Ford is de leveringstop het volgende probleem dat de verkoop van de Mustang Mach-e in de weg zit. Kort nadat Ford de Mustang Mach-e onthulde, kwam het coronavirus opzetten, waardoor de laatste ontwikkelingsrondes werden getroffen. Vervolgens werd de fabriek gesloten. Met een vertraging van enkele maanden kwam dan toch de bouw van Fords eerste ‘dedicated’ elektromodel opgaan. Alleen al voor de Nederlandse markt betekende dat een vertraging van enkele maanden, waardoor tien procent van de reserveringen voor het model werden geannuleerd.
Minimaal zestig dagen
Ford bouwt de Mustang Mach-e in zijn fabriek te Mexico. Het is de enige productiefaciliteit voor het model, dat ook vanuit het Noord-Amerikaanse land deze kant op komt. De bouw in de fabriek ligt na een vertraging van enkele maanden nu weer minimaal 60 dagen stil, zo weet Ford Authority. Volgens de website wil de autobouwer de Mustang Mach-e nogmaals door de kwaliteitscontrole halen. Het maakt volgens een woordvoerder de fabrikant deel uit van het kwaliteitsproces dat de Amerikanen voor het Mexicaanse product eisen.
Geen klantenreacties
Vooralsnog blijkt niet dat de extra controles zijn ingevoerd naar aanleiding van klachten van klanten die wel hun Mustang Mach-e hebben ontvangen. Echter, de lancering van andere Ford-modellen leverden na de productiestart wel enkele probleempjes op. Ford-topman Jim Farley heeft recent zijn medewerkers medegedeeld dat de garantiekosten flink omlaag moeten.
Ontwerp afgekeurd
De Ford Mustang Mach-e is het eerste model dat Ford specifiek als elektromodel heeft ontwikkeld. Gedurende de ontwikkeling van het model werd het ontwerp door de inmiddels tot CEO gepromoveerde Farley afgekeurd en moesten de ontwerpteams opnieuw beginnen. De technische basis werd wel voortgezet. Farley liet in de designkamers een Mustang zetten, waaruit de ontwerpers inspiratie konden halen. De aanwezige muscle car gaven de designers zoveel input, dat er een SUV ontstond met stijlkenmerken van de Mustang. Ford besloot negen maanden voor de onthulling van het model om de elektro-SUV geen Mach te noemen, maar Mustang Mach-e.