Ford Mustang Mach E toch niet voor het einde van 2020 in ons land
Ford had er lange tijd goede hoop op dat de Mustang Mach E dit jaar nog in ons land zou verschijnen. Dat gaat door het coronavirus echter niet meer lukken.
Er was al enige tijd spanning rondom de leverdatum van de nieuwe Ford Mustang Mach E. Door het coronavirus was Ford – net als elke fabrikant op de wereld – genoodzaakt om zijn fabrieken te sluiten. Dat zorgde ervoor dat ook de productie van de Mach E een lange tijd stil lag.
Optimistisch
Ford Nederland was even terug nog wel optimistisch, en vertelde aan Autovisie dat het goede hoop had op een marktintroductie vóór het einde van het jaar. De Nederlandse markt had daarbij vanuit de fabriek prioriteit, aangezien een levering in 2021 mogelijk potentiële kopers en kopers zouden verjagen door de wijzigende belastingregels per 1 januari 2021.
De vertraging door de coronacrisis is echter dusdanig dat Ford nu al kan zeggen dat er dit jaar géén Mach E’s naar Europa komen. “Naar verwachting worden er in 2020 wel de eerste auto’s in Amerika geleverd. Maar daarna moeten ze ook nog de boot op naar Europa, en dat duurt weken”, zo geeft het merk aan. Ford bouwt de Mach E in Mexico.
Dat betekent dat de Ford Mustang Mach E in het eerste kwartaal van 2021 op kenteken kan worden gezet. De zakelijke rijders dienen dan geen 8, maar 12 procent bijtelling te gaan betalen. Bovendien betalen zij dan geen laag bijtellingstarief over de eerste € 45.000: in 2021 wordt die bijtellingsgrens verlaagd naar € 40.000. Dat zijn mogelijk redenen voor klanten om alsnog van hun bestelling af te zien. Ford geeft aan dat het nog te vroeg is om daar iets over te zeggen. De eerste klanten zijn inmiddels door hun dealers geïnformeerd. Meer informatie over compensatie of annuleringen deelt Ford zo spoedig mogelijk.
Niet allemaal ellende
“Maar het is niet allemaal kommer en kwel”, geeft Sebastiaan van de Pol, pr manager van Ford, aan. “Natuurlijk bestaat het grootste deel van de klanten uit zakelijke rijders. Maar er is ook zeker een groot aantal particuliere klanten. Dan is het niet zo’n probleem als de auto pas in 2021 voor hun deur staat.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace