Ford voorziet nieuwe Ranger Raptor van Ford GT-techniek
Ford presenteert de tweede generatie Ranger Raptor. Waar veel andere fabrikanten juist hun motoren aan het downsizen zijn, doet de woeste Amerikaan er een schepje bovenop.
Naast de 2,0-liter BiTurbo-dieselmotor komt er een turbogeladen V6-benzinemotor met een slagvolume 3,0 liter bij. Het motorblok is onder handen genomen door Ford Performance, dat technieken uit de Ford GT en Focus ST toepast in de pick-up.
Techniek uit de Ford GT
Het nieuwe motorblok in de Ford Raptor Ranger is goed voor 288 pk en 491 Nm en beschikt over een zogenoemde Baja-modus. In deze stand staat de pick-up in zijn sportiefste instellingen en werkt een anti-lag systeem. Dit systeem houdt de turbo’s drie seconden, nadat de bestuurder het gaspadaal heeft gelift, aan het draaien. Hierdoor kun je sneller een bocht uitaccelereren wanneer je het gaspedaal opnieuw intrapt.
Leuk zo’n sportief systeem in je Ranger Raptor, maar in Nederland zullen niet veel mensen voor deze zescilinder van Ford kiezen. In ons land staat de Ranger veelal op grijs kenteken geregistreerd. De dieselmotor is dan veel aantrekkelijker. De zelfontbrander is nog altijd goed voor 213 pk en 500 Nm koppel. Beide krachtbronnen zijn overigens gekoppeld aan een 10-traps automaat die we ook al kennen uit de eerste generatie.
De Amerikanen nemen ook het uitlaatsysteem onder handen. Met een knop op het stuurwiel zijn vier verschillende rijmodi te selecteren: Quiet, Normal, Sport en Baja. In die laatste rijstand – enkel voor off-road gebruik – gaan de kleppen open en dus de remmen helemaal los.
Een betere offroader
Betere gasrespons en een ruiger geluid, eigenlijk zijn dit allemaal bijzaken voor Ranger-rijders. Wanneer je zo’n pick-up koopt moet hij één ding goed kunnen: offroaden. Het model wordt door Ford voorzien van permante vierwielaandrijving met een elektronische tweetraps-‘tussenbak’. Deze stuurt vervolgens de krachten naar de sperdifferentiëlen op de voor- en achteras. Om al deze techniek te beschermen tegen het ruige terrein, plaatst Ford verschillende 2,3 mm dikke stalen beschermplaten onder de Ranger Raptor.
Ook de FOX-schokdempers zijn klaar voor het avontuur. De dempers hebben een overdrukventiel en zijn gevuld met olie en teflon. Dit moet zorgen voor tot wel 50 procent minder frictie vergeleken met de dempers van de eerste generatie.
Als laatste geeft Ford de Ranger Raptor ‘Trail Control’. Het systeem werkt als een soort cruise control, maar dan voor buiten de gebaande baden. Bij snelheden tot maximaal 32 kilometer per uur kan de auto zelf het remmen en accelereren regelen en hoeft de bestuurder zich enkel de focussen op het stuurwiel en het volgende obstakel.
Ford Ranger Raptor naar Nederland
Wanneer de nieuwe Ford Ranger Raptor exact naar Nederland komt en hoeveel hij gaat kosten, is nog onduidelijk. Ford belooft eind van de zomer de eerste modellen uit te leveren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar