Ford heeft nooit partner voor Ka+ overwogen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F06%2FFord_KaPlus_Exterior__20-e1466165894206.jpg)
Voor de vorige, tweede generatie Ka deed Ford een beroep op Fiat. De Amerikanen gebruikten de technische basis van de 500 voor hun Ka en besteedden de bouw vervolgens aan de Italianen uit. Uit kostenoogpunt. Maar voor de ontwikkeling van de nieuwe Ka+ heeft Ford nooit een samenwerking met een concullega overwogen.
“Nooit”, antwoordt Joe Bakaj, product development Ford of Europe. “Zeven jaar geleden hebben we besloten het aantal platforms terug te brengen van 20 tot 9. Toen stond al vast dat de Ka+ de bodemsectie met de Fiesta zou delen. Hij opereert in het onderste deel van het B-segment.”
Geen driedeurs
De autobouwer heeft er direct voor gekozen om zijn entreemodel niet langer als driedeurs uit te brengen, maar met vijf portieren. Volgens Bakaj bleek uit een marktanalyse dat de vraag naar driedeursmodellen sterk dalende is. Vandaar dat we hebben gekozen voor een vijfdeurs hatchback. Wie een driedeursmodel wenst, is aangewezen op de Fiesta. Van dat type blijven we een driedeurs maken, aangezien de ST-variant een uiterst sterke speler is en die vraagt om een sportief ogende driedeurs koetswerk.”
Sedan
Overigens brengt Ford de Ka+ ook als sedan op de markt. Dat model komt niet op de West-Europese markt op de markt. De vraag naar zo’n compacte sedan is uiterst klein. In Oost-Europa en Turkije daarentegen is er wel markt voor.
Europese smaak
Ford lanceert de Ka+ in oktober op de Nederlandse markt. De auto werd alweer eind 2013 voor de eerste maal gepresenteerd. In India en Brazilië ging de hatchback wel in de verkoop. Waarom moest de Europese markt zolang wachten? “Daar zijn verschillende redenen voor. We hadden de tijd nodig op de Ka+ in India en Brazilië in productie en de verkoop te nemen. Daarnaast wilden we in Europa een versie op de markt brengen die aansluit op de Europese smaak.” Kunnen we daaruit concluderen dat Ford met de Ka+ niet zo’n misser wilde begaan als met de Ecosport? Die SUV werd zeer snel op de markt gebracht en vervolgens meerdere malen aan de Europese wensen aangepast.”Dat klopt”, bevestigt Bakaj. “De Ka+ moet wel in een keer aan de Europese smaak voldoen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had