Ford onthult allereerste schetsen van legendarische GT40
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Fford-gt40-early-design-sketch_100749253_h.jpg)
De Ford GT40 is volgens velen een van de mooiste en meest legendarische auto’s ooit gebouwd. Maar de supercar had er heel anders uit kunnen zien.
Ford Performance heeft namelijk de allereerste ontwerpschetsen van de GT40 onthuld. Die kwamen ze op het spoor nadat een aantal archivisten had rondgeneusd in oude negatieven. De fabrikant plaatste later ook nog een foto van het allereerste kleimodel van de GT40. Die werd een week na het maken van de schetsen geproduceerd, aldus Ford.
While searching through the styling negative collection recently, @Ford's archivists stumbled across what are believed to be some of the earliest design sketches of the Ford GT40, drawn 57 years ago today. #ThrowbackThursday pic.twitter.com/RhCu1ZOLTG
— Ford Performance (@FordPerformance) June 11, 2020
De tekeningen zijn, zoals het bericht hierboven aangeeft, 57 jaar oud. Daarop zien we eigenlijk drie verschillende auto’s, die langzaam evolueren naar het kleimodel. Met name het eerste model staat mijlenver af van de uiteindelijke GT40. De auto op die eerste schets is vrij hoog en smal, en lijkt te zijn ontworpen voor een motor in de neus. Niet eens zo gek, omdat ontwerpers in een eerste fase vaak niet rekening houden met zaken als koeling en de ‘verpakking’ van een auto. Bovendien was Ford op dit moment ook volop bezig met de ontwikkeling van de Mustang, waarvan heel vroege prototypes ook overeenkomen met onderstaande auto.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Fford-gt40-early-design-sketch_100749251_h.jpg)
V8
Maar waarschijnlijk kwam men er al snel achter dat die grote V8 daar niet zou passen. In de twee schetsen die volgen zien we dat de motor verdwijnt uit de neus en plaatsneemt boven de achteras. Dat heeft een enorme impact op het ontwerp van de GT40. De schetsen hieronder kun je dan ook zeker herkennen als voorlopers van de legendarische supercar.
Opvallend is het ontwerp van de deuren. Of deur, beter gezegd. Want op deze schetsen heeft de Ford één groot paneel (een zogenoemde ‘canopy’) dat in z’n geheel geopend kan worden. Dat idee kwam al snel te vervangen, al verscheen de uiteindelijke GT40 ook met bijzondere deuren die doorlopen in het dak om de instap makkelijker te maken.
Kleimodel GT40
Een week nadat deze schetsen werden getekend, produceerde Ford een eerste kleimodel van de GT40. We hebben het dus over het jaar 1963, kort voordat het uiteindelijke model ten tonele verscheen. Ford plakte aanvankelijk enkel de typenaam GT op die auto, terwijl het intern wel over de GT40 sprak. Het getal 40 staat voor de hoogte van de auto in inches. Later doopte het de auto wel officieel om tot GT40. Maar het kleimodel dat we hier zien, staat heel dicht bij het uiteindelijke ontwerp. En daar was een legende mee geboren, die het in 1966 met succes opnam tegen het toen oppermachtige Ferrari in de 24 uur van Le Mans. De rest is geschiedenis.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had