Ford onthult driecilinder met cilinder-uitschakeling
Ford heeft niet alleen het doek van de nieuwe Fiesta gehaald, maar ook van een bijzondere technische noviteit: cilinder-uitschakeling voor de 1.0 driecilinder Ecoboost-motor.
Cilinder-uitschakeling
Daarmee heeft het automerk een primeur te pakken. Nooit eerder kwam er een driecilinder met cilinder-uitschakeling. Wanneer er niet teveel vermogen gevraagd wordt, kan de eerste cilinder gedeactiveerd worden – automatisch ingegeven door de software.
Volgens Ford kan hiermee het brandstofverbruik tot maximaal zes procent verlaagd worden. De uit- of inschakeling geschiedt in slechts 14 milliseconden (0,014 seconde), waardoor het voor de bestuurder onmerkbaar moet zijn.
LEES OOK: EVEN VOORSTELLEN: DE NIEUWE FORD FIESTA
Modellen
Vanaf 2018 komt deze techniek beschikbaar voor diverse Fords, waaronder de nieuwe Fiesta. Welke andere modellen de 1.0 Ecoboost met cilinder-deactiviatie krijgen, is nog niet bekend. Op het moment is de driecilinder al te bestellen voor onder meet de EcoSport, de Focus, de Mondeo en de Transit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace