Ja, ja, ja, de Ford Ranger Raptor komt ook naar Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fford-ranger-raptor-europa-9.jpg)
Zou het enthousiasme van Autovisie-testredacteur Peter Hilhorst over de fonkelnieuwe Ford Ranger Raptor ook aanstekelijk hebben gewerkt op de medewerkers van Ford Nederland? De importeur haalt de snelle, speelse pick-up bij nader inzien toch naar Nederland!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fford-ranger-raptor-europa-4.jpg)
De reden dat de Ranger Raptor níet naar Nederland zou komen, was omdat de vijfpersoons pick-up in de fabrieksuitvoering niet voldoet aan de van de rest van de wereld afwijkende regelgeving voor een bedrijfswagenkenteken met financiële voordelen. Zo is de laadbak te kort. Liefhebbers moeten dus voor het model BPM betalen en aangezien de dieselmotor in het vooronder niet bepaald zuinig is, is dat een hoog bedrag.
Aanpassingen
Aan de dealers van het merk heeft de importeur vrijdag laten weten dat de Ranger Raptor ook onze grenzen oversteekt. De importeur moet de body van de Ranger Raptor laten aanpassen, zodat de Raptor-uitmonstering van de Ranger wel voldoet aan de eisen voor een bedrijfswagenkenteken, het zogenaamde grijs kenteken.
Biturbo dieselmotor
De Ford Ranger Raptor is door Ford Performance ontwikkeld. De technici geven de pick-up een 2,0 liter EcoBlue BiTurbo-dieselmotor mee. Het dubbel geblazen blok levert 213 pk aan vermogen en genereert een koppel van 500 Nm. Aan de dieselmotor koppelt Ford een nieuwe 10-traps automaat. De krachtbron hangt in een stijver chassis, waaronder de Ford-engineers een aangepaste wielophanging met Fox Racing Shox-dempers monteren. De bodemplaat wordt beschermd door verschillende platen. Ter bescherming bijvoorbeeld van het carter plaatst Ford een 2,3 mm dikke stalen plaat. Aan de dorpels zijn stalen treeplanken bevestigd en op de wielkasten monteert Ford composiet wielkastverbreders. Ook kent de Ranger een specifieke grille. De speciale Raptor-aankleding wordt in het interieur voortgezet door blauwe stiksels in de bekleding, magnesium schakelflippers en een met geperforeerd leder afgewerkt stuurwiel met gegraveerd Raptor-logo én rode 12-uurs markering.
Prijskaartje
Wanneer de Ford Ranger Raptor de Nederlandse showrooms binnenrijdt, is niet bekend. Ook op het prijskaartje is het even wachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had