Ford stopt met elektronische rijassistent die toch niemand gebruikt
Ford kan zo’n 60 dollar per auto besparen op de productiekosten door één elektronisch systeem weg te laten. Een rijassistent die toch niemand gebruikt, aldus de fabrikant.
We zouden weleens een onderzoek willen zien naar hoeveel elektronica in de auto daadwerkelijk door de bestuurder wordt gebruikt. Onze gok is dat het aantal vies tegenvalt.
Opmerkingen Ford-topman
We hebben er op de IAA in München een gesprek over gehad met de technologiebaas van Mercedes, maar die wilde er niks over kwijt. Hij gaf echter toe dat fabrikanten de cijfers precies weten.
Dat blijkt ook wel uit opmerkingen van de topman van Ford. Tijdens een conferentie zei Kumar Galhotra dat bijna niemand Park Assist gebruikt en dat de functie dus wel weg kan.
Semi-autonoom fileparkeren
Een auto met Park Assist kan zelfstandig fileparkeren en heeft alleen een bestuurder nodig die zijn voet bij de rem houdt. In de praktijk is het sneller en handiger om gewoon zelf te parkeren, vinden wij.
Op jaarbasis 10 miljoen dollar
En dan vinden andere automobilisten kennelijk ook. “Zeer, zeer weinig mensen gebruiken [Park Assist]”, aldus Galhotra, “dus kunnen we de functie gerust weghalen. Dat bespaart ons 60 dollar per auto.”
Ford gaat Tesla achterna en maakt auto duizenden euro’s goedkoper
Dat klinkt niet veel, maar op jaarbasis zou het Ford zo’n 10 miljoen dollar schelen. Ford en Toyota waren de eerste fabrikanten met Park Assist. Tegenwoordig hebben bijna alle nieuwe auto’s het.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Ford-topman rijdt dagelijks in een Chinese EV en wil hem niet kwijt
-
Ford verandert van strategie! De gefacelifte Kuga staat er symbool voor
-
Als je drugs probeert te smokkelen, heeft deze Ford je meteen door
-
Ford-baas schrikt van rit in Chinese auto: ‘Dit is een bedreiging!’
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef
-
Dit kost de Ford Mustang Mach E Rally in Nederland
-
Einde Fiesta? Nee, dit is het plan van Ford
-
‘Beroemde naam hergebruiken moet met passende auto, dat is deze Ford Capri niet’
-
Ruimte nodig? Deze jonge betaalbare occasion heeft het
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt