Autovisie
Autovisie Nieuws 15 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Ford verkoopt Roemeense fabriek aan Turkse partner

Het is de geboortegrond van de EcoSport en Puma, terwijl er voorheen de B-Max van de band rolde. We hebben het over de Ford-fabriek in het Roemeense Craiova. De Amerikanen doen er nu afstand van.

De productiefaciliteit komt voor 575 miljoen euro in handen van zijn joint venture-onderneming in Turkije, Ford Otosan genaamd. Het samenwerkingsverband tussen de Amerikaanse en Turkse autobouwer heeft productiecapaciteit nodig om voldoende auto’s voor de wereldmarkt te bouwen. Door de overname van de fabriek vergroot Ford Otosan zijn jaarlijkse productiecapaciteit. Het bedrijf investeert reeds in extra productieplaatsen zodat het van 455.000 tot 650.000 units op jaarbasis kan groeien. Maar met de toevoeging van Craiova aan de joint venture moeten jaarlijks tot 900.000 eenheden door Ford Otosan gebouwd worden.

Bedrijfswagens

Ford Otosan richt zich voornamelijk op de bouw van de Transit en het bedrijf plant de introductie van een nieuwe bestelwagen volgend jaar. Van die wagen, die voor 2023 op de agenda staat, komt tevens een elektrische versie. Volkswagen is betrokken bij het ontwikkelingsproject van de bestelwagen en zal de bouw van de Transporter-opvolger aan Ford Otosan uitbesteden. De twee werken al op meerdere vlakken samen. Zo zijn de Ford Ranger en Volkswagen Amarok tezamen ontwikkeld en brengt Ford op basis van de elektrische MEB-architectuur twee SUV’s uit.

citroen axel
citroen axel

Van Citroën via Daewoo naar Ford

De fabriek in Roemenië is sinds 2008 in handen van de huidige eigenaar, maar de productiefaciliteit staat er al sinds de jaren 70. De basis werd gelegd door een samenwerkingsverband tussen de Roemeense overheid en Citroën. Uit de fabriek rolden auto’s onder verschillende namen, waarvan de bekendste onbekende de Citroën Axel was. Die driedeurs hatchback werd ook in Nederland op de markt gebracht. In 1991 trok Citroën zich uit het bedrijf terug. Drie jaar later stapte het Koreaanse Daewoo in. Na het faillissement nam Ford in 2008 de voormalige fabriek over. Het bedrijf ging er de B-Max bouwen, een compacte MPV met opvallend deurconcept.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.