Ford vervangt alle accupakketten Kuga PHEV
Ford zet een grootschalige terugroepactie op stapel voor de Kuga PHEV. Het Amerikaanse merk vervangt bij alle reeds uitgeleverde exemplaren van de plug-in hybride het accupakket, nu is vastgesteld wat het brandgevaar veroorzaakt.
De druk was hoog bij Ford, want de Kuga PHEV kende een moeilijk te herleiden probleem. Nadat de eerste exemplaren van de stekker-SUV de weg op gingen, ontstond er wereldwijd bij vier auto’s brand. Al snel bleek dat de batterij met oververhitting kampte, waardoor brand kon ontstaan. Het merk drong er bij klanten op aan de Kuga PHEV niet meer aan de stekker te leggen en de rijstand ‘hybride’ te gebruiken.
Niet opladen
De zoektocht naar het euvel duurde langer dan Ford had verwacht, maar het probleem is gevonden. Dat kwam van batterijcelverontreiniging in het productieproces van Samsung, die de productie van de accupakketten voor Ford verzorgt. De twee fabrikanten gaan er nu voor zorgen dat in alle uitgeleverde exemplaren van de Kuga PHEV een vers batterijpakket komt te liggen. De bouw van de Kuga PHEV was overigens al stilgelegd, net als de uitlevering van de auto. Klanten mochten blijven rijden, op voorwaarde dat het accupakket niet via de stekker werd opgeladen.
27.000 batterijen vervangen
Samsung maakt inmiddels nieuwe accupakketten. De Nederlandse importeur verwacht de eerste units in december binnen te hebben, waarna in een tijdsbestek van enkele maanden de ongeveer 900 auto’s van een nieuwe energiebron worden voorzien. Wereldwijd gaat het om 27.000 stuks van de Kuga PHEV die vóór 26 juni 2020 zijn gebouwd. Ford kwam de bezitters eerder al tegemoet door een verlengde garantie en een tankpas ter waarde van 500 euro te geven.
Lucratief
Voor Ford zijn de verkoopstop en de terugroepactie serieuze problemen. Autofabrikanten als Ford hebben plug-in hybridemodellen als de Kuga PHEV hard nodig om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun wagenpark te reduceren. Halen de verschillende automerken de opgelegde grens niet, dan volgen er vanuit de Europese Unie torenhoge boetes. De verkoop van een plug-in hybride is lucratief (met name de zwaardere modellen) voor de autofabrikanten, aangezien elk verkocht exemplaar meer dan één keer meetelt. Iets dat ook geldt voor een volledig elektrische auto.
Compenseren
Ford mist dit jaar al de afzet van enkele duizenden elektro-auto’s. Ook de productiestart van de Mustang Mach-e ging namelijk later dan gepland van start. In Nederland zijn daardoor 1800 mensen gedupeerd, terwijl 200 kopers hun aanschaf hebben geannuleerd. Terwijl de modellen Kuga PHEV en Mustang Mach-e het CO2-gemiddelde enorm drukken. Om dit jaar toch aan de eis van de Europese Unie te voldoen, is Ford in zee gegaan met Volvo en Polestar voor zogeheten ‘super credits’, waarmee het zijn grotere modellen als de Galaxy, Mondeo en Focus ST kan compenseren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Bentley Continental GT Speed verruilt W12 voor V8: hoe erg is dat?
-
Prijs BYD Seal U DM-i bekend: PHEV met 1.080 kilometer range
-
Japanse SUV was bestseller en is nu betaalbare PHEV-occasion
-
Onderzoek VS: twee derde kiest na Tesla weer voor benzineauto
-
Jaecoo J7 staat als Kia Sportage-concurrent in de coulissen
-
Nieuwe BMW M5 PHEV: amper bpm en dus een koopje met 727 pk
-
Waarom plug-in hybrides volgend jaar toch niet veel duurder worden
-
‘Nieuwe plug-in hybride van BYD heeft ruim 2.000 kilometer range’
-
Deze plug-in hybride komt elektrisch net zo ver als een EV
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen