Ford vraagt hulp van Volvo in grote CO2-race
Dat alles geoorloofd is om mee te kunnen doen in de CO2-race, bleek recent al toen Volkswagen ging samenwerken met MG om torenhoge boetes te ontlopen. Nu doet Ford hetzelfde, en zoekt het een CO2-partner in het Zweedse Volvo.
In september werd duidelijk dat de Volkswagen Groep torenhoge CO2-boetes probeert te ontwijken door een overeenkomst met het Chinese MG. Daardoor kan het de afzet van het Chinese merk bij zijn verkoop optellen. En da’s gunstig, want MG verkoopt een populaire elektro-auto die uitstootcijfers naar beneden haalt: de ZS EV.
Enorm bedrag
De Duitsers betalen het concern SAIC (waartoe MG behoort) een enorm bedrag voor de overeenkomst. Die duurt minstens drie jaar. Het is voor Volkswagen een papieren oplossing om onder de torenhoge CO2-boetes uit te komen. De bedrijven blijven verder los van elkaar en absoluut gescheiden opereren. Desondanks daalt door de overeenkomst de gemiddelde CO2-waarde van het wagenpark van de Volkswagen groep, met merken als Bentley en Lamborghini in de gelederen.
Die overeenkomst laat goed de huidige, paniekerige situatie in de autowereld zien. Volkswagen was trouwens in september niet de eerste fabrikant die zo’n overeenkomst is aangegaan. Fiat Chrysler Automobiles ging de Duitsers immers voor. De Italianen hebben een overeenkomst met Tesla, dat tegen een financiële vergoeding zijn afzetcijfer onder FCA schaart. Nu is er een derde overeenkomst tussen grote autofabrikanten.
Ford en Volvo
Ford heeft namelijk bij Volvo aangeklopt voor een vergelijkbare constructie. Dat blijkt uit documenten die zijn ingediend bij de Europese Commissie, die Matthias Schmidt (een Duitse onderzoeker) onder ogen heeft gekregen. Verschillende dochterondernemingen van Ford worden in de overeenkomst genoemd, evenals de naam van Volvo.
Door de accuproblemen met de Kuga PHEV kent Ford een hoge nood en moet het een dergelijke samenwerking aangaan. De plug-in SUV van de fabrikant kende dit jaar successen, maar de levering van die auto (die de CO2-uitstoot van het merk naar beneden moet halen) is nu gestopt. Onduidelijk is nog hoe lang dat gaat duren. Ook stond voor dit jaar de lancering van de volledig elektrische Mustang Mach-E op het programma, maar die auto verschijnt volgend jaar pas op ons continent. Daardoor is er voor Ford een grote druk ontstaan voor het halen van die CO2-doelstellingen.
Polestar 2
Volvo kent veel minder problemen en loopt momenteel op schema in de grote CO2-race, door het grote aanbod PHEV’s en de twee kersverse elektromodellen: de Polestar 2 en Volvo XC40 P8 Recharge. Hoeveel Ford de Zweedse autobouwer betaalt, blijft onduidelijk.
Overigens is de overeenkomst niet gesloten. Andere fabrikanten hebben tot 30 november aanstaande om zich bij de twee autofabrikanten te nestelen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten