Hierdoor wordt de Formule 1 eerlijker vanaf 2022
Deze week trok de Formule 1 het doek van de nieuwe bolide, waarmee de teams vanaf 2022 aan de haal gaan. Maar vanaf volgend jaar verandert niet alleen de auto, ook de regels gaan op de schop. Allemaal met als doel om de competitie eerlijker én spannender te maken.
Eerlijker speelveld
Niet alleen op de baan is er gekeken naar mogelijkheden om het spannender en eerlijker te maken. Naast het asfalt zijn er al wat beperkingen ingesteld die met name te maken hebben met de kosten van de sport. Het is de bedoeling dat de uitgaven flink afnemen. Dat is ook niet gek als je je bedenkt dat Mercedes de afgelopen twee jaar ruim 350 miljoen euro uitgaf om kampioen te worden. Die tijden van extreme uitgaven zijn sinds dit seizoen al voorbij dankzij het budgetplafond. Dit moet het hele veld van tien coureurs wat meer naar elkaar brengen. Kortom, het moet wat eerlijker zijn voor alle teams, of je nou voormalig kampioen of hekkensluiter bent.
Het budgetplafond van dit jaar houdt in dat teams niet meer mogen uitgeven dan 145 miljoen dollar. Niet meer de honderden miljoenen die Mercedes vorig jaar uitgaf om kampioen te worden, dus. Het zou eerst om 175 miljoen dollar gaan, maar ook hier heeft het coronavirus nog voor gevolgen gezorgd. Het plafond zal vanaf 2022 verlaagd worden. Dan mogen de teams nog maar 140 miljoen dollar uitgeven, terwijl dat van 2023 tot en met 2025 beperkt wordt tot 135 miljoen dollar.
Straffen voor niet naleven financiële regels
Bij het budget cap horen overigens wat uitzonderingen, zoals het salaris van de drie bestbetaalde teamleden en ook de salarissen van de coureurs zijn er niet bij inbegrepen. Mocht een team alsnog over dat budget heen gaan, komt dat ze op een straf te staan. De mildste straf is een financiële, waarbij de hoogte van de boete per casus bepaald wordt. Dit is ook voor het kleinste vergrijp, zoals het te laat indienen van de rekeningen, of dat onnauwkeurig doet.
Een zwaardere straf staat er op het overschrijden van de budgetlimieten met minder dan 5 procent. Dan kan een team sportieve straffen verwachten, zoals een reprimande maar eventueel ook een mindering in punten, uitsluiting van meerdere races of een verbod op testen. Bij een overschrijding van meer dan 5 procent kan een team mogelijk uitgesloten worden van het Formule 1-kampioenschap, al zijn de bovengenoemde straffen ook een mogelijkheid.
Vijf redenen waarom Max Verstappen (geen) kampioen wordt in 2021
Andere regelwijzigingen voor 2022
Ook zijn er nog wat subtielere wijzigingen in de Grand Prix-weekenden vanaf 2022. De persconferenties verplaatsen van de donderdag naar de vrijdag, de dag van de vrije trainingen. Verder moeten de auto’s al na vanaf het begin van derde vrije training in parc-fermé geparkeerd worden. Dat is nu nog pas na de kwalificatie. Dit zorgt ervoor dat de teams niet meer aan de auto kunnen sleutelen voorafgaand aan de race. Enkel essentiële wijzigingen, uit veiligheidsoverwegingen bijvoorbeeld, mogen dan onbestraft doorgevoerd worden.
Voor het jonge talent is er goed nieuws. Teams moeten namelijk vanaf 2022 minstens twee keer in een jaar de auto uitlenen aan een jong talent die minder dan twee Grands Prix achter zijn naam heeft staan. Zo kunnen Formule 3- en Formule 2-coureurs alvast een voorproefje krijgen.
Windtunnel
Ten slotte mogen de teams minder tijd doorbrengen in de windtunnel. Daar wordt de aerodynamica van de auto tot het uiterste getest. Vanaf 2022 wordt de tijd die ze per week mogen spenderen in de windtunnel beperkt om ook zo weer een wat gelijker speelveld te creëren.
2022 voor nu nog even ver weg
Voor nu hebben we nog een spannend Formule 1-seizoen met nog veertien races te gaan – mits de kalender ongewijzigd blijft. Max Verstappen gaat aan de leiding van het kampioenschap met 182 punten na negen races. De Nederlander heeft nu een voorsprong van 32 punten op zijn grote concurrent Lewis Hamilton, de zevenvoudig wereldkampioen. Dit weekend is de Grand Prix van Groot-Brittannië, waar voor het eerst de sprintkwalificatie op de proef gesteld wordt.