Vijf redenen waarom Max Verstappen (geen) kampioen wordt in 2021
Volgend weekend barst de strijd weer los op het circuit van Monaco en hoewel het Formule 1-seizoen pas vier races jong is, kunnen we nu al stellen dat ons een zeer spannend seizoen te wachten staat. Zeker voor Max Verstappen.
Met Verstappen en Hamilton in de hoofdrol staan er nog 19 races op het programma die zullen bepalen wie zich tot kampioen kroont in 2021. Autovisie zet vijf redenen op rij waarom de Nederlander dit jaar wel, of niet, kampioen kan worden.
1. Beste seizoensstart voor Verstappen
Verstappen reed in 2015 zijn eerste volledige seizoen in de Formule 1, maar nog nooit heeft de Nederlander zo’n goede seizoensstart gehad als dit jaar. Na drie races staat hij op 61 punten, dat is dus 28 punten meer dan afgelopen seizoen en 22 punten meer dan in 2019 na drie races. Het gat naar rivaal Lewis Hamilton bedraagt na de races in Bahrein, Imola en Portimão slechts acht punten, waardoor de druk er vol op staat. Verstappen gunt Mercedes amper ademruimte en dus zullen ook zij weten dat elke race telt.
Puntenaantal Verstappen na eerste drie races:
- 2020: 33
- 2019: 39
- 2018: 18
- 2017: 25
- 2016 (Toro Rosso): 13
- 2015 (Toro Rosso): 6
2. Red Bull en Honda verbeterd
Dat Verstappen zo’n goede seizoensstart heeft, is ook deels te danken aan het feit dat Red Bull er direct goed bij staat. Afgelopen seizoenen werden getekend door een matige seizoensstart, ofwel door uitvalbeurten of gewoonweg tegenvallende prestaties. Dit seizoen staat Red Bull onmiddellijk op scherp met een sterke auto, zowel op aerodynamisch vlak als motorisch. Het team heeft flink geïnvesteerd in de RB16B, zoals de bolide voor dit seizoen heet, ondanks de focus op 2022, wanneer nieuwe technische reglementen voor grote veranderingen zullen zorgen.
Motorleverancier Honda heeft ook niet stilgestaan, ondanks het aangekondigde afscheid van de Formule 1 na dit seizoen. Waar vorig seizoen soms de topsnelheid en betrouwbaarheid nog wat te wensen liet, is dat nu flink aangepakt. In Bahrein, waar topsnelheid zeker een belangrijke rol speelt, kon Verstappen het tempo van Hamilton bijbenen en hoefde hij niet veel toe te geven op de rechte stukken. Het is nog niet zover dat de Red Bull op de rechte stukken sneller is dan Mercedes, maar het gat is grotendeels gedicht waardoor ze elkaar nauwelijks ontlopen.
3. Sterke teamgenoot voor Max Verstappen
Waar Mercedes met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de afgelopen seizoenen een altijd sterk rijdersduo had, moest het bij Red Bull met name van de eerste man, Max Verstappen, komen. De Nederlander moest het na seizoen 2018 zonder de sterke Daniel Ricciardo, die naar Renault vertrok, doen. Hij kreeg Pierre Gasly, die sterk presteerde bij zusterteam Toro Rosso, nu Alpha Tauri, naast zich, maar de Fransman kwam niet uit de verf bij Red Bull. Na een half seizoen werd hij vervangen door Alexander Albon, maar ook zijn prestaties lieten te wensen over.
Formule 1-favorieten Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn blijvertjes
Na een lange tijd wikken en wegen, veel onduidelijkheid, hakte Red Bull eind 2020 toch de knoop door. Het Oostenrijkse team zet Sergio Pérez, een ervaren coureur die zeven jaar voor Force India/Racing Point heeft gereden, naast Verstappen. De Mexicaan is nu bezig aan zijn elfde seizoen in de Formule 1 en krijgt bij Red Bull een grote kans om vooraan te strijden. Hij zal zeker in het begin nog moeten wennen aan zijn nieuwe auto, maar in de eerste drie races maakte hij al een positieve indruk. Met een sterke teamgenoot kan Verstappen wellicht in sommige races een strategisch voordeel pakken, zeker nu de verschillen minimaal zijn, maar dan zal Pérez het wel moeten opnemen tegen Bottas. Zulke rugdekking kan Verstappen helpen in zijn strijd om kampioen te worden.
4. Hamilton nog steeds the man to beat
Met zeven wereldtitels op zak kan Lewis Hamilton zich onsterfelijk maken door daar nog een achtste aan toe te voegen. De Brit zou daarmee het record van Michael Schumacher verbreken, een record dat altijd onverslaanbaar geacht werd. Hamilton zal uiterst gedreven zijn om zichzelf te bewijzen, al helemaal nu de jongere generatie opkomt en de koning wil onttronen. De Mercedes-coureur heeft zelf aangegeven te genieten van het aanstormende talent, zoals Verstappen, Charles Leclerc en Lando Norris, maar zal met zijn 36 jaren willen bewijzen dat hij het nog steeds kan.
Na de eerste drie races staat Hamilton 2-1 voor op Verstappen: de Brit won in Bahrein en Portugal, Verstappen toonde zijn stuurmanskunsten onder de lastige omstandigheden op het circuit van Imola en won die race. Van Hamilton is bekend dat hij het hele seizoen ijzersterk is en amper steken laat vallen. De ervaren coureur zal dan ook zeker in de gevechten met Verstappen van zich afbijten en laten zien dat hij het racen niet verleerd is.
5. Alle punten tellen
Omdat alles zo dicht bij elkaar ligt, zal elk puntje dit seizoen tellen. Of het nou om de 25 punten voor de eerste plaats of de 18 punten voor de tweede plaats gaat, of zelfs dat ene puntje voor de snelste raceronde: alle punten kunnen op het einde een verschil maken. Een belangrijk verschil. Waar de Formule 1 in 2014 nog dubbele punten in Abu Dhabi nodig had om het kampioenschap spannend te maken, zal dat dit seizoen niet het geval zijn.
Max Verstappen afgetroefd: Hamilton boekt 97e zege in Formule 1
Alle coureurs weten wel: punten pak je alleen als je over de eindstreep komt. Daarom zal elke mechanische fout of uitvalbeurt door een crash of domweg pech een enorme invloed kunnen hebben op het verloop van het seizoen. Red Bull en Mercedes kunnen zich geen enkele fout veroorloven, elk gevecht tussen Hamilton en Verstappen zal erom spannen in de strijd om het kampioenschap.
Uiteindelijk is het lastig te voorspellen wie dit seizoen de kampioen zal worden. Of Hamilton of Verstappen nou kampioen wordt; met de spannendste seizoensstart in jaren is het smullen geblazen. En vooral: elke race genieten van de gevechten die de coureurs ons voorschotelen.