Formule 1-sprintraces worden véél spannender met dit nieuwe format
Om de spanning voor Formule 1-fans wat meer over het weekend te spreiden, werden sprintraces geïntroduceerd in de koningsklasse van de motorsport. Het format ziet er dit jaar echter heel anders uit dan voorheen en dat belooft veel spannende zaterdagen.
Voorheen telde een sprintraceweekend op vrijdag één vrije training, waarna gekwalificeerd werd voor de startopstelling van de sprintrace op zaterdagmiddag. Tussendoor, op zaterdagochtend, vond altijd nog een ietwat doelloze tweede vrije training plaats. De uitkomst van de sprintrace bepaalde de startopstelling voor zondag.
Sprintraces tot nu toe vrij saai
In 2021 leverde de korte race de podiumfinishers drie, twee en één punt op. Coureurs waren echter niet bereid heel veel risico voor deze ‘luttele puntjes’ te nemen. In 2022 werd het format bijgeschaafd en werd de top acht na een sprintrace beloond met punten. Het format van de zes sprintraces dit jaar is nu wederom op de schop gegaan.
De voorgaande jaren waren de sprintraces niet altijd even spannend. Coureurs reden vaak een beetje defensief, om te voorkomen dat ze bij een crash betrokken raakten. Niet alleen kost het repareren van een Formule 1-auto extreem veel geld, ook komt het je op zondag – wanneer veel meer punten worden uitgedeeld – duur te staan.
Zoveel kost een Formule 1-auto en dit zijn teams kwijt na een crash
Doordat het veld tijdens de korte sprintrace dicht op elkaar rijdt, verlies je door een akkefietje op de baan al gauw veel plekken, waardoor je op race day vanaf een plekje achter in het veld moet starten. Een risico dat de meeste coureurs liever mijden.
Zo werkt het nieuwe format van de Formule 1-sprintraces
Het nieuwe format van de Formule 1-sprintraces brengt daar verandering in. Tijdens een sprintraceweekend vindt voortaan slechts één vrije training plaats. Daarna, op vrijdagmiddag, wordt er gekwalificeerd voor de race op zondag.
Deze Formule 1-simulator staat te koop en kost meer dan een BMW M2
Op zaterdag vindt een shootout plaats. Zie dit als een kwalificatie voor de sprintrace die later die dag start. De sprintrace, waarin ook het DRS-systeem dit jaar zijn entree maakt, wordt dus een opzichzelfstaand evenement.
Het format van deze shootout is hetzelfde als bij de kwalificatie voor de race op zondag, coureurs krijgen nu minder tijd in Q1, Q2 en Q3. De 100 kilometer lange sprintrace gaat dus enkel om punten – net zoveel als afgelopen seizoen – en heeft geen invloed meer op de startopstelling van de race op zondag.
Is de Tesla Model 3 Track Package het circuitwapen waarop we al zo lang wachten?