De fraaiste verjaardagscadeaus die fabrikanten zichzelf gaven
Deze week presenteerde Carrozzeria Touring Superleggera een bijzonder cadeau, ter ere van de 95e verjaardag van het bedrijf. Vandaag kijken we naar een de fraaiste verjaardagscadeaus die fabrikanten zichzelf gaven.
Bijna elke fabrikant grijpt een verjaardag of jubileum wel aan om een reeds bestaand model te pluggen. Het kan een opsteker zijn voor de verkoopcijfers, omdat een bepaald model al een tijdje op de markt is en een impuls nodig is. De afgelopen decennia verschenen er dan ook tal van verjaardagsedities van bepaalde auto’s, die dan enkel een unieke kleur, badge of logo droegen om relevant te blijven. Maar soms pakken fabrikanten ook écht uit. Dit zijn een aantal van die prachtige verjaardagscadeaus ter ere van een bijzondere jaargang.
Lamborghini Centenario
De naam zegt ‘t al een beetje, maar de waanzinnige Centenario verscheen op de markt omdat de Italiaanse sportwagenbouwer zijn oprichter wilde eren. Ferruccio Lamborghini, de man die het merk in de vorige eeuw opzette, zag zelf het levenslicht in 1916. En dus stelde Lamborghini exact 100 jaar later, tijdens het Autosalon van Genève in 2016, de Centenario voor. Onderhuids is dat een Aventador, maar wist op dat moment het meeste vermogen uit de machtige, ongeblazen V12 te persen: 770 pk. Maar er zijn zoveel meer redenen waarom die Centenario, waarvan er overigens maar 40 van zijn gebouwd, zo bijzonder is. In onderstaande video legt Sjoerd van Bilsen het je allemaal uit.
Donkervoort D8 GTO-JD70
Niet het bedrijf Donkervoort, maar oprichter Joop vierde in 2019 zijn zeventigste verjaardag. De verjaardag van die Nederlandse automobiele grootheid kon niet onopgemerkt voorbijgaan, en dus presenteerde de autobouwer een nieuwe en nóg extremere versie van de al indrukwekkende D8 GTO. Het model draagt zelfs de initialen van het brein achter de Nederlandse autobouwer. Het resultaat? Een auto die weer lichter en sneller is dan de auto waarop-ie is gebaseerd. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Deze JD70-editie zit weer vol met de nieuwste aerodynamische technieken, om er een nóg betere stuurmansauto van te maken. In onderstaande video legt Autovisie-redacteur Dries van den Elzen het je allemaal uit en kun je meegenieten van de krankzinnige rijbeleving die een Donkervoort al decennia lang biedt.
Ferrari F40
De Ferrari F40 is een van de meest legendarische supercars ooit gebouwd. Maar wist je ook dat het een verjaardagsproject was? Juist, ten tijde van de ontwikkeling van die auto bestond het merk Ferrari 40 jaar. En dus besloot de grote Enzo dat het tijd was voor iets heel bijzonders. Hij wilde de ultieme sportwagen voor de openbare weg bouwen. Met succes, want toen de F40 op de markt kwam in 1987, was het de snelste, krachtigste en duurste Ferrari die je kon kopen. Bijzonder aan de F40 is bovendien dat het de laatste auto is die Ferrari onder supervisie van oprichter Enzo bouwde, want de beroemde Italiaan overleed al in 1988. Grotere iconen – en dus legendarische verjaardagscadeaus – dan deze supercar zijn er niet zoveel.
Ford GT
De huidige Ford GT zie je vast als opvolger van de variant die in 2005 op de markt verscheen, die door velen waarschijnlijk weer wordt gezien als de opvolger van het origineel uit de vorige eeuw. Toch zit dat net een beetje anders, want ook dit model past in het rijtje met automobiele verjaardagscadeaus. Ford vierde in 2003 namelijk zijn honderdste verjaardag, en wilde dat doen met een uniek model. Het werd de Ford GT, de geestelijke opvolger van de iconische GT40 waarmee de Amerikaanse fabrikant in de jaren 60 van de vorige eeuw Ferrari de stuipen op het lijf joeg. Optisch werd de Ford GT wel een moderne opvolger van het origineel.
Grappig detail: de koplampen van de GT zijn zo ontworpen dat je er (in het linker exemplaar) het getal ‘100’ in ziet staan. Ford was trouwens ook van plan om deze auto opnieuw GT40 te noemen. Maar de rechten op die naam waren destijds in handen van een klein bedrijf dat in onderdelen voor de klassieker handelde. Het lukte de twee partijen niet om tot een overeenstemming over de naam voor de auto te komen, waardoor Ford koos voor enkel de typeaanduiding GT.