Vanaf vandaag nieuwe regels omtrent de kilometerteller: hoe zit het?
Het is één van de vele struikelblokken bij de aanschaf van een occasion: de stand van de kilometerteller. Klopt deze wel? En is een te lage stand in combinatie met een lage prijs niet te mooi om waar te zijn? Vanaf 1 juli gelden er nieuwe regels omtrent de kilometerteller die de grootschalige fraude hiervan moet terugdringen. Autovisie brengt je op de hoogte van de nieuwe regels en duikt ook dieper in de fraude met de kilometerteller.
Voor de aanschaf van een occasion is het een van de belangrijkste zaken: de beruchte kilometerteller. Over het algemeen heeft een zo laag mogelijke stand de voorkeur, omdat dat vaak iets zegt over de algehele staat van de auto. Het heeft zo zijn effect op de vraagprijs, maar dat zou je op de lange termijn juist in kosten moeten schelen. Ook als je de auto weer wilt verkopen.
Strafbaar
Maar het is niet altijd een sprookje. Zonder dat je het doorhebt, kan het zijn dat je naar een gemanipuleerde kilometerstand staart. Middels verschillende soorten apparatuur is het namelijk mogelijk om deze aan te passen. Uiteraard met de reden om de occasion zo aantrekkelijk mogelijk te maken, en er meer geld aan te verdienen.
Deze truc uithalen is allesbehalve legaal. In Artikel 70m van de Wegenverkeerswet staat het volgende vastgesteld: “Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen waarvoor een kentekenbewijs dient te zijn afgegeven zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand.”
Kost miljoenen per jaar
Niet alleen het kwaadwillend aanpassen van de stand, ook het corrigeren, repareren of vervangen van een kilometerteller is verboden. Als de teller daadwerkelijk kapot is en dus ook vervangen moet worden, dan moet dat bij de RDW gemeld worden. Kortom, volgens de regels blijf je van die kilometerteller af.
Toch is juist dat een groot probleem te zijn. Volgens Rijksoverheid kost deze vorm van tellerfraude jaarlijks zo’n 110 miljoen euro aan teveel betaalde aanschafkosten en achterstallig onderhoud. Op 1 december 2017 reden er volgens de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) in Nederland 264.220 auto’s met een onlogische tellerstand. De VAT is een samenwerkingscollectief van Bovag, Rai Vereniging, ANWB, KNMV en NKC. VAT heeft een samenwerkingsovereenkomst met de RDW om samen tellerfraude te bestrijden.
Het doel van deze samenwerking? “Het gezamenlijk bestrijden van tellerfraude en het creëren van een betrouwbare omgeving voor de consument in Nederland en voor uit Nederland afkomstige auto’s en motorfietsen op het gebied van tellerstanden”, zo schrijven de partijen.
Bestrijding
Om de fraude met de kilometertellers tegen te gaan, of in ieder geval in te perken, registreert de RDW sinds 2014 de tellerstanden van auto’s en lichte bestelwagens. Daar komt vanaf 1 juli ook de groep motorrijders bij. Daarnaast is vanaf 1 juli iedere RDW-erkenninghouder bij wet verplicht om bij elke reparatie en bandenwissel de tellerstand van een auto af te lezen en door te geven. Tot 1 juli 2021 hoefde dit alleen bij reparaties van boven de 150 euro. Door deze wetswijziging wordt de stand van de kilometerteller dus regelmatiger afgelezen, waardoor het makkelijker te achterhalen moet zijn of er gesjoemeld is.
De registratie van de kilometerstand wordt in de volgende situaties uitgevoerd: bij opname in de bedrijfsvoorraad, bij de tenaamstelling, bij reparatie, onderhoud en bandenwissel (geen minimumbedrag), bij afmeldingen voor export en bij afmeldingen voor demontage (optioneel). Bij personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s moet dit ook bij de APK en inbouwafmeldingen.
In gesprek met RDW
Om meer duidelijkheid te krijgen over dit probleem is Autovisie in gesprek gegaan met de RDW. Zij leggen onder meer uit hoe het zit met de kilometerteller, wat de omvang van de fraude daarmee is en wat voor gevolgen die fraude kan hebben.
Hoe moet je de kilometerteller interpreteren? Is deze inderdaad zo belangrijk?
“Het is zeker belangrijk om de kilometerstand van een voertuig die je op het oog hebt, goed te controleren. Want als de teller van een tweedehandsauto is teruggedraaid, dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor de koper. Een auto met een teruggedraaide teller is namelijk duurder in aanschaf én in onderhoud. Dat komt omdat de auto dan meer kilometers heeft gereden dan je op basis van de kilometerstand denkt. Door naar een tellerstand te kijken, kan je ook een inschatting maken wat je kan verwachten qua toekomstig onderhoud, zoals bijvoorbeeld bij het vervangen van de distributieriem. Het is ook goed als er geregeld tellerstanden zijn geregistreerd. Dit zorgt voor een betrouwbaarder beeld van het tellerstandenverloop en daarmee een bepaalde waarde aan een voertuig op dat gebied.”
Wat is de omvang van de fraude met de kilometerteller?
“Tellerfraude is nationaal en internationaal een bekend probleem. In 2018 heeft de RDW in samenwerking met de Vereniging Aanpak Tellerfraude een onderzoek gedaan naar tellermanipulatie bij voertuigen die geïmporteerd zijn uit Duitsland. Uit dit onderzoek kwam de volgende conclusie: bij 1 op de 5 importauto’s uit Duitsland bestaat twijfel of de tellerstand klopt. Van dat aantal heeft de helft zeker een teruggedraaide tellerstand.”
“Als we daarnaast kijken naar de momenten die zijn vastgesteld wanneer een tellerstand wordt geregistreerd, wordt het wel steeds moeilijker om te frauderen. Hierdoor wordt het beeld completer maar we blijven ook actief informeren en communiceren over het registreren van tellerstanden en het belang hiervan. Potentiële kopers adviseren we dan ook om altijd een gratis RDW-Voertuigrapport aan te vragen. Hierop staat naast een overzicht van de tellerstanden ook allerlei andere informatie over het voertuig.”
Vanaf welk moment, dus bijvoorbeeld 2000 of 10.000 kilometer afwijking, wordt die fraude een écht probleem?
“Ons advies is om te kijken naar een oplopende tellerstandenreeks, maar ook dat er een constante toename is in het aantal gereden kilometers. Als hier een afwijking in te vinden is, bijvoorbeeld als de tellerstand ineens lager is of veel minder hard oploopt dan eerder het geval was, dan is het goed om hier vragen over te stellen bij aan de verkopende partij.”
Zegt de stand op de kilometerteller wel alles?
“Het checken van een tellerstand is een belangrijk onderdeel, maar er zijn nog meer belangrijke aspecten om naar te kijken. Op rdw.nl geven we een aantal tips als je een voertuig (tweedehands) wilt gaan kopen of een voertuig wilt importeren. Daarnaast adviseren we altijd om een RDW-Voertuigrapport aan te vragen bij de verkopende partij. Naast tellerstanden is in dit document ook andere voertuiginformatie te vinden die bij de RDW is geregistreerd.”
Stel dat je zelf vaststelt dat de kilometerteller van je net gekochte occasion niet klopt, wat moet je dan doen?
“Er is een aantal handelingen die wij adviseren te doen. Zoek contact met de verkopende partij. Wellicht kan die meer informatie geven over de oorzaak of herkomst van de afwijkende tellerstand. Voelt het dan nog niet goed, dan kun je de koopovereenkomst mogelijk ongedaan maken als het voertuig kortgeleden is gekocht. Ook kunnen gedupeerden contact opnemen met de brancheorganisatie BOVAG, de Geschillencommissie Voertuigen of de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken.”
“Zoek als laatste contact met de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT). Dat is een samenwerkingscollectief van brancheorganisaties zoals bijvoorbeeld Bovag en ANWB. Zij maakt zich samen met ons sterk om tellerfraude te voorkomen en op te sporen. De vereniging heeft veel ervaring met tellerfraude. Zij kunnen helpen in het ondersteunen in eventuele verdere stappen, bijvoorbeeld bij het indienen van een klacht bij een bedrijf. Als laatste kun je ook nog denken aan aangifte doen bij de politie.”
Ben je strafbaar als je die fraude niet meldt?
“Je bent niet strafbaar als je een voertuig hebt gekocht met een tellerstand die is teruggedraaid, maar manipuleer je bewust de tellerstand dan ben je wel strafbaar.”
Gaan de plannen om dit steviger aan te pakken, door middel van verbod op apparaten die dit kunnen beïnvloeden en meer momenten om tellerstand te controleren, alle problemen verhelpen? Wat moet dit gaan veranderen?
“De wijzigingen zorgen er onder andere voor dat tellerstanden vaker worden geregistreerd, waardoor het moeilijker wordt om te frauderen. Daarnaast blijven we potentiële kopers informeren over het belang van betrouwbare tellerstanden en het raadplegen van tellerproducten zoals het RDW-Voertuigrapport.”