Fresco Reverie uit Noorwegen moet het Tesla moeilijk maken
Werp een blik op de afbeelding van de Fresco Reverie en je ziet direct welke automerk ze op de korrel hebben bij het Noorse Fresco Motors. Het nieuwe merk belooft bergen, maar levert alleen nog lucht.
In Noorwegen is de elektrische auto enorm populair. Het grootste gedeelte van de nieuwe auto’s die daar verkocht worden rijdt namelijk op stroom. Vooral Tesla doet er goede zaken. Het is het populairste merk aldaar. Maar daar moet Fresco Motors verandering in brengen. Hoe? Met de Fresco Reverie, een elektrische auto die qua formaat tussen de Tesla Model 3 en Model S in zit en eigenlijk dezelfde looks heeft.
Tesla-killer
De Noren willen graag het nieuws naar buiten brengen dat ze in 2021 de Reverie op de markt brengen, maar hebben nu nog niets om te tonen. Er is geen prototype. Sterker nog, er is amper informatie over de Tesla-killer. De enige cijfers die het bedrijf communiceert zijn de afmetingen: 4,81 meter lang, 2,23 meter breed, 1,4 meter hoog en een wielbasis van 2,74 meter. Daarmee is hij 12 centimeter langer dan de Model 3 terwijl de wielbasis 13 centimeter korter is. Ook is de Fresco maar 9 centimeter korten dan de Tesla Model S.
Maar de Noorse creatie moet de Tesla’s gaan uitlachen op het gebied van prestaties. De Reverie kan op papier namelijk een topsnelheid van 300 km/h aantikken en sprint van stilstand naar 100 km/h in 2 seconden. Over het bereik laat Fresco niets los behalve ‘it will be a long one’.
Concurrenten
Met het oog op concurrenten als de Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, BMW i3, Kia Soul Electric en de Tesla Model S, 3, X, wil Fresco Motors iets unieks doen. Het merk deelt het accupakket op in meerdere onderdelen. Al deze losse stukken zijn los van elkaar te vervangen via een ‘soort van laatje’. Fresco belooft daarbij dat de kleinere accupakketten simpelweg als plug-and-play werken. Ook wil het klanten een klein los accuutje meeleveren. Maar de nieuwe autofabrikant geeft nog geen informatie over de grootte en werking ervan.
Nog een groot gemis in het hele verhaal: de prijs. Ook die wordt niet verteld. En toch beweert Fresco Motors al 70 Noren zo gek te hebben gekregen om een auto te reserveren. Iets waar de CEO Espen Kvalvik best trots op is.
Concreet
Voor nu ziet de Fresco Reverie er best goed uit, al lijkt hij heel erg op een Tesla. Daarnaast is het best interessant om in de gaten te houden wat er uiteindelijk van gaat komen. Voor nu lijkt het ons vooral een risico om met dit soort nieuws naar buiten te komen terwijl je helemaal niets concreets hebt om te laten zien.