Kogel door de kerk: FCA en PSA mogen fuseren
De fusie tussen autofabrikanten Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Peugeot SA (PSA) kan onder voorwaarden doorgaan. Dat heeft de Europese Commissie na diepgaand onderzoek beslist. De twee concerns worden daardoor volgens het dagelijks EU-bestuur de op drie na grootste automaker ter wereld. De overkoepelende naam wordt Stellantis.
De samensmelting van Fiat Chrysler Automobiles en de Franse branchegenoot PSA wordt goedgekeurd omdat de bedrijven toezeggingen hebben gedaan over markttoegang van kleine commerciële bestelbusjes onder de 3,5 ton. Zo wordt een samenwerkingsverband met Toyota uitgebreid, waardoor de Japanse autobouwer een groter beschikbaar volume krijgt.
Zorgen over fusie FCA en Peugeot
De commissie was bezorgd dat de voorgestelde fusie de concurrentie op de Europese markt met veertien lidstaten en het Verenigd Koninkrijk zal verminderen. In die landen is of PSA of FCA al marktleider in het lichte bedrijfswagensegment met een groot aanbod in merken, modellen en varianten. FCA verkoopt in Europa bestelwagens onder de vlag van Fiat. PSA doet dat onder de labels Peugeot, Citroën en Opel. Het levert bovendien identieke modellen aan Toyota, dat er een ander logo en licht gerestyled front op laat zetten. FCA en PSA bezitten overigens veel merken. Tot het Italiaans/Amerikaanse concern behoren Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Dodge en Ram, terwijl PSA de merken Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall voert.
Vicevoorzitter van de Europese Commissie Margrethe Vestager (Mededinging) is gerustgesteld na de toezeggingen. “Toegang tot een concurrerende markt voor kleine commerciële bestelbusjes is belangrijk voor veel zelfstandige ondernemers en kleine en middelgrote bedrijven in heel Europa”, zegt ze.
Bestelbussen
PSA en Fiat Chrysler produceerden al samen bestelbussen. De twee bedrijven hebben in Europa een gezamenlijk potentieel marktaandeel van 34 procent.