Gaat Red Bull Racing zelf straatlegale supercar produceren?
Mogelijk zullen we binnen afzienbare tijd een supercar van Formule 1-team Red Bull zien. Teambaas Christian Horner hint er namelijk naar dat zij de kennis die zij opdeden met de Aston Martin Valkyrie graag willen benutten voor iets ‘krankzinnigs’.
De Aston Martin Valkyrie is het geesteskind van Red Bull-ontwerper Adrian Newey. Hij was verantwoordelijk voor het design van de Red Bull toen het viermaal op rij het Formule 1-kampioenschap won met Sebastian Vettel achter het stuur. Ook nu nog is de aerodynamicus het hoofd van het ontwerp van de Red Bull, dat dit seizoen met de RB16B rijdt en aan de leiding van het kampioenschap gaat. Het was destijds nog wel een lastige taak om de gewilde topontwerper vast te houden.
“Hij kreeg een filmster-bod van Ferrari”, verklapt Horner in de Formule 1-podcast Beyond the Grid. Newey zou bij de Italianen ook aan de slag mogen met zijn eigen straatauto, een aanbod waar hij wel oor naar had. “Waarom doen we dat niet gewoon hier? Waarom maken we niet een Red Bull-supercar?”, vroeg Horner zich af om hem zo tevreden te houden. En zo geschiedde, na wat onzekerheden dan. “Het was een kort gesprek. We hadden geen idee hoe we het zouden doen, met wie we dat zouden doen en wie ervoor zou betalen”, aldus de Red Bull-teambaas.
Aston Martin als redder in nood
Newey kwam vervolgens met een concept voor de Red Bull-supercar, maar bij wie zou dat aangeboden kunnen worden? Precies, Aston Martin. Andy Palmer, voorzitter van de titelpartner van Red Bull destijds, Infinity, nam namelijk net de rol van CEO bij Aston Martin over. Bij diezelfde Palmer offerde Red Bull dat plan dus op. “Adrian wil aan de slag met een straatauto, jij hebt een geweldig merk en wij hebben een fantastische ontwerper, als we die twee combineren kunnen we misschien wat doen”, herinnert Horner zich het gesprek. Het zou de bedoeling zijn geweest om slechts 25 auto’s te produceren, maar dat zouden er al gauw 150 zijn.
Wanneer dan die Red Bull-supercar?
Desgevraagd naar wanneer we dan een echte straatlegale supercar van Red Bull zelf kunnen verwachten, antwoordt Horner: “Wie weet. Hoewel de relatie met Aston Martin in de Formule 1 is verbroken, zijn er wel nog lopende projecten. Logischerwijs moeten we nu kijken wat de volgende stap is in dit avontuur. We hebben al die lessen geleerd met de Valkyrie. Het zou zonde zijn om dat niet te gebruiken voor iets krankzinnigs”, aldus de teambaas van Max Verstappen en Sergio Pérez in de Formule 1. De ex-titelsponsor van het raceteam stond niet alleen op de Red Bull, maar de twee gingen ook een technische samenwerking aan.
De Aston Martin Valkyrie was dus het resultaat van die samenwerking met Red Bull. Newey ontwierp de supercar die haast Formule 1-achtig moet rijden. Het koetswerk is lichtgewicht dankzij koolstofvezel en uiteraard zorgt het op aerodynamica gerichte ontwerp voor genoeg neerwaartse kracht om op hoge snelheid door bochten te scheuren. De Valkyrie heeft zich duidelijk laten inspireren door het extreme van de Formule 1, met verschillende luchtinlaten en ook een soort bargeboard en de aerodynamische vloer. Een 1.000 pk sterke 6,5 liter V12 (zonder turbo’s) en 175 pk sterke elektromotor van Rimac zorgen voor het vermogen. De aandrijflijn is in staat om 11.200 toeren per minuut te draaien, Formule 1-achtige cijfers dus.
Overtreffende trap van de Valkyrie
De Aston Martin Valkyrie heeft zich destijds al in een camo-livery van Red Bull laten zien op het Britse Silverstone, maar zal dit jaar aan de eerste van 150 klanten geleverd worden. Van die hypercar zal ook de AMR Pro verschijnen: de overtreffende trap van de Valkyrie die in principe in staat zou moeten zijn om de 24 uur van Le Mans te winnen – ook al heeft Aston Martin daar vooralsnog de plannen voor in de vrieskast gezet.
De afmetingen van die Valkyrie AMR Pro zijn wat anders en ook zorgen de aangepaste bodemsectie en aerodynamica voor hogere waardes van downforce, aldus Aston Martin. De motor is exact hetzelfde als in de straatlegale versie, al kan je als optie ook de elektromotor laten verwijderen. Daarmee verlies je dus 175 pk, maar boek je weer wat winst op het gewicht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, Charles Leclerc heeft ongelukje met zijn Ferrari Purosangue
-
Column: ‘Zo wil Cadillac elfde team in de Formule 1 worden’
-
Bumperkleven bij Max Verstappen met deze krankzinnige hypercar
-
Veelbelovende Formule 1-film met Brad Pitt mag je niet missen
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten